Український Народний Союз.
Двадцять лїт минуло від хвилї основаня нашої славної орґанїзациї. З ма
лого, незамітного товариства виросла велика сильна орґанїзация, яка згуртувала
в собі 25-тисячну армію членів нашої сусиільности. Український Народний Со
юз став гордостю Українців на далекій чужині.
Через весь час свого істнованя сповняв Український Народний Союз
свою задачу не лише яко запомогова орґанїзация, але був рівночасно осередком
цілого нашого народного житя тут у Злучених Державах.
І дійсно Український Народний Союз остав вірний кличам своїх чле
нів основателїв. Він згуртував в собі весь сьвідомійший загал нашого народа,
розбудив серед нього народне жите і працює безвпинно дальше.
Коли гадками перенесемо ся в історпю минувшини нашої орґанїзациї, по
бачимо, як вона мимо великих трудностий, мимо ворожих заходів ріжних вну-
трішних і зовнїшних неприятелїв, підносила ся чимраз висіле, з кождим роком
кріпшала, щоби остаточно дійти до нинїшної сили і здобути тривкі підвалини
до дальшого розвою. Богато сил, богато праці треба було вложити, щоби побо
роти всі ті трудності!, які ставали колодами на дорозі розвою нашої орґанїзациї.
Се було причиною, що видатність праці нашої орґанїзациї в її початках не бу
ла так велика, щоби могла заспокоїти всі потреби нашого народного житя. Але
сего вимагали тодішні обставини. Доперва побіда над ворогами дала нашій ор
ґанїзациї спромогу станути на сильнїйших підвалинах.
Щоби пізнати близше силу Українського Народного Союза, перейдім
білянс його дотеперішних успіхів, вислїд його дотеперішної праці.
Український Народний Союз, яко запомогова орґанїзация, гуртує в собі
400 товариств, розкинених по цілих Злучених Державах. Число дорослих чле
нів дійшло до 20.549. Крім сего числив він 188 дїточих відділів з 4.786 членами.
Всіх членів разом числив Український Народний Союз 25.335.
За двайцять лїт_свого істнованя виплатила орґанїзация вдовам і сиро
там по членах $1,1/0.9/4.43 посмертного і запомог. Коли до сего дочислимо за
помоги, виплачені членам відділами, то ціла сума дотеперішних запомог вино
сить около півтора мілїона долярів. Кілько сліз утерто нещасливим вдовам і си
ротам? Кілько людий виратувано від нужди й загибели?
В міру зросту членів зростав і маєток, фонди Українського Народного
Союза. Завдяки ощадностп і господарнссти управи маєток Українського На
родного Союза числить нннї поверх чверть мілїона долярів.
Під фінансовим зглядом заходила однак конечна потреба основної рефор
ми Союза. Поминаючи вже законні приписи, обовязуючі запомогові товариства,
треба було Союзови дати тривкі фінансові підвалини. Се довершила послїд-
на головна конвенцій в Бофало, H. Й. На тій конвенцій знесено дотеперішну си
стему плаченя розмету а заведено систему плаченя після літ. Тим способом у-
ратовано Союз від небезпеки, яка кождої хвилї могла знищити працю двайцяти
лїт. Тож в ювилейнім році відновлено Союз і зрівнано його з подібними орґа-
нїзациями всіх культурних народів.