З боротьби ніж робітниканіи і капіталістами у Зл. Державах,
ВИЗИСКУВАНЄ РОБІТНИКІВ.
В останних двох роках американські
часописи, а навіть ааграничні, повні бу
ли вісток про боротьби між американ
ськими робітниками і властителями -ко
палень угля в Злучених Державах.
Часописи писали не лише про страй
ки і викидане робітників з нрацї, але
також про битви, в яких обі сторони
стояли проти себе з оруяадм в руках,
в яких ранені і вбиті надали масами, в
яких брали в нолон і палили доми як
на війні. Навіть прийшли були вісти,
що узброєна державна сила звернула
дула машинових карабінів на дїти ма
ленькі і жінки безборонні та десятнами
їх клала трупом. Словом, боротьба між
робітниками і властителями копалень
прибирала форми звичайної війни. Про
читати ще раз коротко про найважнїйші
подїї з тої боротьби буде для кождого
робітника цікаво не лише тому, що се
частина істориї кляси, до якої він сам
належить і, що се подїї, які може ще і
йому прийдеть ся переживати, але також
тому, що ті боротьби ще не покінчені
і кождої хвилї можуть вибухнути з біль
шою ще силою.
Як в усіх других галузях промислу
так і в углянім промислі робітник ді
стає лише частину вартості! витвореної
своєю працею. Решту задержуе собі, вла
ститель копальні і се становить керші-
цю, з якої властитель черпає свої ти
сячі і мілїони.
Та американські властителі' копа
лень не вдоволяють ся тим зиском, але
старають ся ще визискати робітника
всякими другими способами. Вони по
сягають ще й по ту частину, яка припа
ла робітникови яко заплата за його пра
цю і старають ся і з неї урвати собі як
найбільше при помочи всяких способів.
Крадїж і обман — се звичайні спо
соби, уживані компанїстами у відноше-
вю до робітників. Комцанїйна крамниця
(стор), компанїйні доми, компанїйні
доктори і другі „добродійні інституциї”
— се звичайні способи для обману ро
бітника.
В комнанїйних сторах, в яких ком
панії примушують робітників усе купу
вати, дають їм товари гірші а дорозше.
Доходи з тих склепів бували часто біль
ші ніж доходи з копалень.
Для тоїсамої цїли визиску служить
будоване компанїйних домиків („ка-
тпдж” ). Компанія будує доми, які від
продує або віднаймає робітникам. В о-
бох случаях робітник однаково зависи-
мий від компанії. Котрий виплачує „сво-
ю” хату, зависимий в такійсамій мірі як
топ, що мешкає в наймленій, бо ком
панія на всю околицю є одиноким ро
ботодавцем. Кілько разів межи компа
нією і робітниками або робітником прий
де до непорозуміня, компанія зараз ви
кидає робітників з нанятих домів за те„
що не платять „ренту” , а закупивших:
хати викидає за те, що не платять рат.
Для визиску уживаєть ся навіть ко-
иальняного лікаря, оплачуваного робіт
никами.
Одним з дальших способів визиску
є числене тони на 2100 фунтів замісць
на 2 тисячі фунтів. Деколи обманюють,
робітників так далеко, що 3 тисячі фун
тів числять на тону. На ті обманства
звернули робітники увагу і домагали ся,,
аби при вазі стояв їх представник, ни
ми плачений; але тому домаганю ком
панії все спротивляли ся і через се не-
раз доводили навіть до довгих страйків.
Загалом число тих всіх іптучок і
способів не має кінця.
ОБОРОНА ПРОТИ ВИЗИСКУ.
Проти того страшного визиску робіт
ники все бороли ся, але їх боротьба не
все кінчила ся успішно.
Компанії часто не лише панують над
цілою околицею, але також і над зако-