ОТОЛІТЕ НЕЗАВИСИМОСТН АМЕРИКИ.
(Промова Річарда ОТормана, виголошені в Ню Йорку дня 4. липня 1876 р.)*
Всї ви читали Декларацію Независимости. Сто літ
тому було се нове обявлене, яке переймало страхом во
лодарів на їх престолах, а рівночасно кликало рабів в їх
бідних хижах вставати і підняти серця та глянути до гори
з новою надїею на спасене. Деклярація стверджувала,
що всї люди, володарі і хлїбороби, пани і слуги, богачі
і бідні, приходять на сьвіт однаково, з рівними привіле
ями і з рівними правами до охорони зі сторони закона;
вона стверджувала, що правительство черпае свою силу
не з підбою анї з насильства, але зі згоди тих, над ко
трими панує; воно істнує лише на те. щоби боронити
нарід і його ущасливлювати. Се були вічні правди, ко
трих однакож довго ніхто не висловлював, а мало хто
відважив ся так думати — аж божим Провидїнєм вони
пригоїли ся тут в Америцї і стали політичним символом
віри народів на цілій землі. Неначе голос труби серед
темної ночи залунали вони серед темних мар поневолена
і збудили людий до думки, надії і діла.
І сей звук труби ще тепер гомонить і буде гомоніти,
та ще взиває мужів цілої людскости; щоби вони стояли
на стороні самих себе. На сей клич затрясуть ся зі стра
ху коліна тиранів і надія свободолюбців скріпить ся, а
їх серця будуть бити живійше і скорше так довго, як
довго ся земля висить зрівноважена у воздусї і як довго
жиють на ній люди, в котрих жиє память минулих подій.
Декляраціа Независимости була вииовідженєм війни
Великій Британії, війни на ножі і то на ножі до самої
ручки. Страшна була нерівність, коли кольонїї кинули
визов до боротьби. По одній стороні була Анґлїа — силь
на
В СЬВІДОМОСТИ QBO€l
могучости і сили, велика в своїй
власти, вповні приготована і зоружена до війни, нахаль-
на, задирчиста, що кпила собі на згадку невдачі або по
ражена. По другій стороні тринайцять кольонїй, які про
стягали ся в більшій части на східнім побережу, легкі
до зраненя в сотках місць і отверті для нападу на суші
і з моря, без армії, без фльоти, без гроший і амуніції та
воєнних матеріялів, маючи війско зложене з товпи неви-