Висловлені повисше засади відносять ся не лише
до здобутя матеріяльного маєтку, але вони є добрі для
кождого чоловіка, який хоче заняти яке-таке становище
в суспільности і стати чоловіком між людьми.
В 1916 році померло в Америці двох визначних
богачів, які буквально лише при помочи своїх рук, ви
тривалою працею дійшли до великих маєтків з нічого.
Одним з таких богачів був Джеймс Джером Гіл, який
прийшов без цента з Канади до Злучених Держав і тут
своєю енергією дійшов до того, що перед його смертию
його називали „будівничим північно-західних стейтів” ,
де він був властителем зелїзниць на просторони 24.000
миль. Гіл помер в маю 1916 року і по його смерти богато
розписували ся часописи про його завзятість і витрива
лість, якими він дійшов до свого стомілїонового маєтку.
В серпни 1916 року помер знова инший богач в Лонґ
Вренч у стейтї Ню Джерзи, банкир Джеймс Зелїґман
в 98-тім році житя. Тому, що він дійшов до маєтку при
помочи власної праці, варта придивити ся, яким чином
йому се вдало ся. Для ліпшої характеристики подамо
його власне оповідане про своє житє; воно цікаве тим,
що подібне до житя неодного з наших іміґрантів.
„Я уродив ся в 1824 році в селі Баєрдорф у Німеч
чині” — оповідав про себе Джеймс Зелїґман. „Мій батько
називав ся Давид, а мати Фанні. Вона була дуже робо
тяща і провадила торговлю независимо від батька, який
торгував вовною. Мати дуже старанно дбала про дім і про
дїти, яких було в дома одинайцятеро. Я був четвертою,
найстаршою дитиною з черги.
„Мої родичі посилали мене що дня до школи, з ви
їмком суботи. Коли менї було 11 літ, родичі постановили
вивчити мене ремесла і вислали мене до місцевости
З нужди до пастку.