ЗАЩО НАРОДИ ОДНІ З ДРУГИМИ
ВОЮЮТЬ.
ЕРШИМ кроком до зрозуміння новочасної історії є
навчитися відріжняти видимі а поверховні причини
від невидимих а дійсних.
Представмо собі для порівнання простійте явище. Пред
ставмо собі магазин стрільного пороху, нагромаджений під
великим замком. Від невеличкої іскри, що впала з люльки
неуважного сторожа, вибухає порох і цілий замок вилітає
у воздух. Шукаємо причини нещастя. Замок вилетів від ви
буху пороху, а порох вибух від припадково впущеної іскри.
Отже треба зробити заключеннє, що головною причиною
являється іскра. Однак по глибшій застанові ми будемо
мати сумніви. Прецінь, сей самий випадок мігби статися че
рез щось зовсім инчого: міг хтось свідомо підложити огонь
під бочку пороху, щоби висадити замок у воздух. Міг порох
займитися без людської вини, приміром, від грому: Видно,
що причиною знищення замку не є лише іскра, але' сам'о на-
громадженнє пороху в пивниці. Не лише той поносить вину,
що кинув іскру на порох, але й той, що порох нагромадив.
Прецінь без його вчинку вибух в замку бувби неможливий.
Іскра з люльки необережного сторожа се дуже звичайна річ,
вона паде й де инде. Що вона впала на порох, се припадок.
Причиною випадку було більше те, що порох поставлено так
необережно, що леда іскра могла запалити цілий магазин.
Дуже частенько таке буває з політичними подіями і ве
ликими суспільними рухами. На перший погляд ока здається,
що якась видима подія викликала цілий ряд великих рухів,
далекосяглих в своїх наслідках. Та коли близче приглянутися
подіям, зараз видасться неймовірним, щоби малий случай ви
кликав такі великі наслідки. Дивно се видається, приміром,
щоб убиттє австрійського архикнязя в Сараєві в 1914. році
мало післати міліони людий проти себе до найстрашнійшої
різні в історії людства. При уважнім передуманню причин
війни, ми скоро побачимо, що убиттє Фердинанда було лише
іскоркою, що впала на нагромаджений магазин вибухових
средств, які, якби не вибухли від сего, то булиби вибухли від
чого инчого.
Случаїв таких в історії маємо дуже богато. Одного разу
грозила війна межи Злученими Державами та Англією через
сварку за свиню. Така сама причина раз мало не викликала
війни межи Францією та републикою Тексас, що тодімце не
належала до Злучених .Держав. Одного разу Англія
:
виповіла^
Еспанії війну за те, що Еспанці обрізали вуха одному англій
ському.капітановй, що звався Дженкинс. (Ся війна навіть'на
зивалася' „-війною за Дженкинсове вухо" — „Дженкинсиз ір
І
І