навіть наслідками, означеними в законах, се показала уже на
віть практика в Злучених Державах. Ми бачили також, чому
не мають поводження бюра робітників та бюра підприємців.
Що бюра, ведені церквами та філянтропійними інституціями,
також не зовсім найкраще можуть сповняти свою задачу, се
доказала уже практика в Европі. Через те там почали вже з
давна опирати організацію бюр праці на цілком нові основи.
Є се урядові бюра праці. Не приватне підприємство, і не
церков, ані філянтропійна організація береться за організа
цію бюра посередництва праці, але самий уряд, державний
або міський. Міські бюра праці почалися з того, що приватні
та публичні місцеві бюра злучилися в одно, і перейшли опі
сля під заряд і на удержаннє міста. Міські уряди в Німеччині
роблять з давна велику роботу в посередництві праці (само
берлінське бюро найшло в 1904. році працю для 67.000 ро
бітників). Робітник, що шукає роботи, платить лише намі-
нальну таксу (в Німеччині 20 феніґів). В уряді бюра сидять
в рівнім числі робітники і підприємці. Бюра уже мають добре
вироблений досвід в своїй діяльности, і при помочи докладно
ведених спостережень і статистики поправляють далі свої ме
тоди.
В Злучених Державах в тім напрямі зроблено лише по
чаток. В кільканайцять стейтах ухвалено закони, постановля
ючі організацію стейтових бюр. Звичайно стоять вони під за
рядом стейтового департаменту праці, але не маючи звичайно
відповідних фондів, ані відповідної урядової машинерії, не
можуть зробити богато. А скілько можна зробити, показує
одно взірцеве бюро праці у Мілуокі, Вискансін, котре за пер
ший рік свого існування найшло роботу для 11.400 робітників,
а в другім році зробило майже півтора рази більше. Нині на
ходиться урядове бюро праці майже в кождім стотисячнім
місті Америки, а деколи й по менчих містах. Міститься воно
звичайно в ратуши („ситі гол") або в судовім будинку (довіда
тися про се можна на почті або від поліції). Такий уряд поби-
рає невеличку оплату за свою службу, бо американські зако-
нодателі держаться і в тім згляді засади, що всяка служба по
винна платити свої власні кошти.
Уряди декотрих стейтів пробували також посердничити
в шуканню праці при помочи почти, але з сього нічого не вий
шло. Урядові бюра, однак, показали свою пожиточність, і
при належитім зрозумінню зі сторони суспільности поширять
ся на всі стейти Злучених Держав і тоді певно дадуть богато
більше користи, як дають нині, при своїм слабім поширенню
та доривочности своєї роботи. Хоч американські політики аж
надто часто основують їх, щоби зєднати голоси робітників,
то все таки вони сповняють дійсну посередничу службу і спов
няють її дешево і без визиску.