ПРОМИСЛОВІ НЕДУГИ.
!
.
Ще в старинні часи, в стариннім Римі, завважали письмен
ники, які займалися господарськими справами, що серед ве
ликих мас рабів, нагромаджених при одній промисловій ро
боті, ширяться певні хороби; ті хороби один старинний пись
менник так і назвав рабськими хоробами.
На хороби від праці звертали увагу також в середні віки,
коли старинне рабство промислових робітників впало, а на
його місце завелося вільне міське ремісництво. Міські цехи,
себто організації, в які були організовані всі ремісники кож-
дого ремесла, видавали приписи про ті хороби, а звіти з їх
нарад, які заховалися до наших часів, показують, що вже в
середні віки ремісники уважали пильно на умови праці ремі
сників, щоби охоронити їх перед можливими шкідливими для
здоровля наслідками праці.
Із заведеннєм фабрик у всіх галузях промислу справа хо-
робливих впливів фабричної праці набрала значіння першо
рядної суспільної справи. Вже в самі початки фабричного віку
показалася пекуча потреба суспільного вмішування в справу
умов фабричної праці. Як лише почали примінювати парову
силу і машинерію на місце тілесної сили людини, зараз поча
лося безпощадне визискуваннє дітий і Жінок. Страшні наслід
ки фабричної праці для слабих діточих і невідпорних жіно
чих організмів відкрили людям очи також на наслідки фа
бричної праці на мущину. Почалися довші розсліди, ведені
законодатними тілами, науковими інституціями, та приватни
ми людьми. Кілька разів цілий світ був потрясений розкрит-
тями, поробленими сими розслідами, як приміром англій
ською урядовою комісією в 1841. році. Сі розсліди дали тов
чок до дальших розслідів по всему світу над впливом звання
і заняття людини на твореннє хоробливих проявів в людськім
тілі. По ріжних краях Европи позакладано спеціяльні інсти
тути для розслідження сих хоріб; позаводжено спеціяльні му
зеї для роблення суспільности, а передовсім робітників осто-
рожними в справі умов їх праці; і основано спеціяльні шпи
талі та клініки для лічення виключно хоріб, викликаних по
стійною працею.
Та хоч наслідком сих розслідів наука про ті так звані про
мислові або заводові хороби розвинула велику і розгалужену
науку, в нас ще нічого майже про них не писалося. Правда,
живучий рільничою працею український селянин може легко
обійтися без' сих відомостий, але зате українському іміґран-
тови, що перше всего по своїм приїзді до Америки попадає
у фабрики, треба конче знати хоч дещо про сю жизненну
для нього справу.
Не треба думати, що в Злучених Державах нема сих за-
водових чи промислових недуг. Злучені Держави мають висо
ко розвинений фабричний та копалняний промисл, і як такі