СТРАШНІ ГОЛОДИ ВДАВНІШ,
Великий голод в советській Росії, що загрожує ГОЛОДО
ВОК) смертю кількадесять міліонам людий, нагадує страшні го
лоднечі з людської історії.
Перша історична згадка про голод.
Може найдавнійшу згадку про голод в історії людства
ВІД
КРИТО
недавно на табличці граніту з Сагаль, місцевости в Єгип
ті. Учені ще не погодилися, коли саме вона була написана, але
годяться, що вона була писана що найменче 2.000 літ перед
часом жидівського патріярха Авраама. Говориться в сій та
бличці про голод в єгииецькім царстві, над котрим тоді па
нували царі Іменем такого царя і писана ся історична памятка.
„Сумую ні. своїм високім престолі над страшним неща-
стєм, що нагістило мій край. Через сім літ ріка Ніль не вп
лигала. ("Ріка Ніль Еилиєає кождого року, а урожайність єги
петських пі"ь залежить від того, як широко ріка замулить сво'
'
береги.) Збіже миршаве, урожаю не буде і не стане всякого
хліба. Кождий чоловік стає злодієм супроти свого сусіда. Лю
ди хочуть спішитися, а не можуть ходити. Діти плачуть, мо-
лодіж повзає, як старці. їх душі прибиті, вони волочуть по
земли своїми зігкеними ногами, а руки спочивають на гру
дях. Велика державна рада не може нічого придумати. Скарб
ниці всіх провінцій вичерпані і порожні." Ось так найстарша
історична згадка про голод відкриває першу і головну при
чину голоду: недорід.
Голод за урядовання йоскфа в Єгипті.
Минуло від часів, до гких відноситься ся памятка, тілько
літ, як ЕІД уродження Христа до нас, і в єгипетській землі
настав той великий голод, про котрий пишеться в святих кни
гах Жидів і Христіян, в Св. Письмі Старого Завіта. Се відома
історії йссифа.
В Біблії подибуємо ще два спомини про голод, а в однім
з ких читаємо про страшне озвіреннє, до якого довів людип
голод. Се уступ в другій Книзі Королів про людоїдство, яке
кинулося підчзс облоги Самарії сирійським королем Бен-
гададом. В тім самім уступі згадується про високі ціни на
всяку можливу поживу: голова осла коштувала на нинішні
гроші коло 50 долярів. Отеє оповіданнє відслонює другу зви
чайну причину голода: війну.
Перша згадка
про голод в Римі.
Ні одна держава в старину ке дійшла до такої сили і мо-
гучости, що р мська держава. Початки сеї держави, як нас
запевнюють римські історики, зазначилися великими голод;;-