i*S
ших земляків навчилося малювати, різьбити, поливати глечи
ки, точити, столярювати, вишивати і т. д. Крім того були кур
си торговельні, господарські, пожарничі, почтово-телєґрафіч-
ні, були лябораторії хемічні, були досвідні поля, зразкові сад
ки і т. д. Табор то була ніби якась „Січ", а ніби людовий уні
верситет, щось таке окреме, чого перед тим не було і чого,
дай Боже, щоб ніколи більше не було.
. В міру того, як котрий табор просвічався, як він робився
свідомим, поширювалася його автономія.
Врешті дійшло до того, що уряд дав їм дозвіл перебрати
цілу управу в свої руки. Табор мав свій парлямент. Вибірав
послів, ухвалював для себе закони, вибірав усякі уряди, ви
брані урядники були відповідальними перед парляментом і
т". д. Табор це була держава в мініятурі і полонені вчилися,
що таке демократичний державний устрій. Це мало своє вели
ке значіння, коли зважити, що в Росії не було нагоди навчи
тися цього. Особливо оживилися наші табори, як упала Росія,
а на її розвалинах воскресла Україна. Радости і сподіванням
не було кінця.
А коли на нашу молоду державу наперли большевики, та
бори післали так звану синю дівізію. Крім того за Централь
ної Ради та за Гетьманщини поїхало на Україну багато учите
лів, урядовців і т. д. котрі здебільшого показалися дуже до
брими силами в будованню самостійної України.
Хоч в дечім може пороблено похибки, та всі ми люде і
за кожним з нас єсть свої гріхи і похибки. Але, що зроблено
силу доброго й хосенного, — це певно і що просвітна праця в
українських таборах для полонених, це одна з кращих сторі
нок у книзі нашого відродження — в цьому теж сумніватися
годі.
Нині усі ці табори замкнені перед нами. Там здебільшого
приміщено німецьких утікачів з над Рейну і з горішнього
Шлезька. Останки наших полонених перебувають в концен
траційних таборах, в суміш з Москалями. Але національно во
ни вже здебільшого певні.
Біля таборів осталися цвинтарі, для тих земляків, що
не перетрівали неволі. Туди звертаюся отеє з тихим поклоном,
а до живих бувших полонених кличу: „не поминайте злом,
не забувайте доброго, не тратьте надії! Працюймо, щоб здій
снилися усі наші мрії, ціла програма визволення соборної
України.
Просвітянин.