36-
Іван Каштанюк,
рекорд, сскр. У. Н. Союза.
ДІМ УКРАЇНСЬКОГО
НАРОДНОГО СОЮЗА.
Протягом перших десять літ від
заложення У. Н. Союза, діловодство
організації було так примітивне, що
для ведення головної канцелярії не
потрібно було льокалю. Кілька кни
жок, коротку нотатку рекордів і пе
чать можна було примістити дене-
будь у помешканню секретаря, так як
се й днесь водиться по відділах. І як
днесь відділові секретарі й другі у-
рядники, так колись головні урядни
ки займалися діловодством організа
ційним тільки доривочно, а на збори-
мітиньґи носилися з книгами й запи
сками, як хто чим опікувався.
Як ті записки рекорди зросли до
такої міри, що вже з ними годі було
носитися по мітиньгах, а веденнє
діловодства вимагало сталої щоден
ної праці, тоді отворено сталий льо-
каль для головної канцелярії. В ро
ці 1905. був се маленький шторик-
склеп при Сусекс ул. в Джерзи Ситі,
Н. Дж.
Свобода в той час була приватним
ш'давництвом і була в той час одино
ким видавництвом на іміграції в Аме
риці, так як У. Н. Союз був одино
кою українською запомоговою орга
нізацією. Річ природна, що обі ті ін
ституції з самих початків себе допов
няли і згідно на народній ниві працю
вали. Свобода, як старша, причини-
| лася до повстання Союза, а Союз з
самого початку уважав її за свій ор
ган та користувався її сторінками.
З самих початків обі інституції вя-
зала взаїмна залежність. Одна без
другої не могла істнувати й розвива
тися. Союз від Свободи був залеж
ний морально, а Свобода від Союза
матеріяльно.
З матеріяльним зростом Союза,
Свобода ностепенно ставала зависи-
мою виключно від Союза і була зму
шена переноситися близше осідку го
ловної канцелярії. Наперед з Оли-
фанту. Па., до Ню йорку, а відтак
ля Джерзи Ситі, під спільну стріху й
до класного дому при ул. Ґренд, ч.83.
Був се старий мурований дім, зай
маючий половину площі 25X100, що
колись був приватним мешканнєм го-
вернора стейту Ню Джерзі. Коли сей
дім після відновлено та ще добудо
вано до нього приміщеннє на вели
ку друкарську машину, то він вповні
вистарчав на приміщеннє головної