Українська політична думка сьогодні
Написав
д-р Степан Баран
Сьогоднішня ук
раїнська політична
думка, що змагає
до здійснення нашої
державницької, са
мостійницької і со-
борницької ідеї та
створення
власної
суверенної держави,
має за собою сто ро
ків історії. Автором цієї великої ідеї
є скромний, сільський український
греко-кат. священик, о. Василь По-
долинський (1815-1876), парох у
лемківському селі, Ветлина, Лісь-
кого повіту в Західній Україні. I-
дея про потребу і конечність ство
рення української самостійної су
веренної і соборної держави зро
дилася в о. В. Подолинського в
часі т. зв. європейської весни на
родів в 1848 р. Цей рік був па
м'ятний і в історії Австрії, що уве
ла тоді конституційний устрій та
скасувала панщину і то насампе
ред у Галичині, яку Австрія зайня
ла 1772 р. при першому розподілі
Польщі. Галицькі українці створи
ли у Львові 2 травня 1848 р. Го
ловну Руську Раду, першу в на
шій історії українську явну полі
тичну організацію. Вона приступи
ла до видавання у Львові з днем
15 травня 1848 р. тижневика „Зо
ря Галицька", що був першим ук
раїнським часописом в історії на
шої преси. Головна Руська Рада
перевела теж політичну організа
цію в Галичині і видвигнула цілу
низку політичних, національно-
культурних, шкільних, церковних
і економічних домагань. Основним
було домагання національно-тери-
торіяльної автономії українських
земель в Австрії та створення з них
окремого австрійського коронного
краю зі соймом і окремим губер
натором у Львові, окремою укра
їнською адміністрацією, щось, при
близно, в роді північно-американ
ського стейту або канадської про
вінції. Українська урядова мова,
українська адміністрація, українсь
ке шкільництво, від народної
школи до університету у Львові
включно, і українське судівництво
у цьому окремому коронному краю
зі Східної Галичини і Буковини
мали творити сурогат власної ук
раїнської держави в Австрії і за
безпечувати національний розвій
австрійських українців у всіх ді
лянках національного життя. Го
лова Головної Руської Ради, єпис
коп Григорій Яхимович (пізніший
греко-кат. галицький митрополит),
видвигнув ці домагання у 1848 р.
як голова Української Парлямен-
тарної Репрезентації (39 послів) в
австрійській конституанті і вони
були теж загально національним
політичним домаганням австрійсь
ких українців аж до першої світо-