ПЛАСТ У МИНУЛОМУ І СУЧАСНОМУ
Написав пл. сен. В. П. ШЕРПІ
Досить часто зв'язується початий —
постання Пласту надто тісно з постан
ням європейського, опісля й загально
світового скавтинґу, заснованого сен.
Бейденом Повеллом в Англії у 1908 ро
ці. Безперечно, що час постання Плас
ту майже збігається з постанням скав
тинґу, що Пласт, його творці користа-
ли з концепцій і першого досвіду скав
тинґу, але причин заснування Пласту
треба шукати таки у нашому внутріш
ньому українському житті, його потре
бах та у виявах його духовоети, а не
в чужих взірцях, часто навіть шкідли
вих для української нації.
Пласт у нас виростав, поперше, з по
треби створити організацію доростаю
чої молоді, якої в основному в нас ще
не було, молоді від 11-го до 18-го ро
ку життя, -— організації, опертої на за
садах нової педагогіки, психології та
соціології. Загальноосвітні гуртки ук
раїнської молоді, що існували до почат-
ків XX стол. по наших і чужих шко
лах, уже не могли українства задоволь
нити, і то не тільки тому, що базували
ся вони часто на суто матеріялістич-
ному світогляді, що часто мусіли бу
ти по чужих школах як не конспіра
тивні, то ведені невміло молодими ор
ганізаторами, без чіткої не тільки ідео
логічної, але навіть організаційної ба
зи. А тим часом розвій науки про мо
лодь і дітвору ставив перед модерною
нацією щораз нові вимоги. Подруге,
розвій української нації на початку
XX стол. ставив такі нові вимоги до ви
ховання своєї дітвори й молоді, що взір
ці наявних шкільних гуртків націю за
довольнити не міг. Розвій української
нації потребував організації сил для
визвольних політичних змагань, для
конкретних завдань навіть збройної бо
ротьби, до якої треба було заправля
ти й нашу молодь.
Сірий Лев, Верховний Пластун.
Отже, творці Пласту користалися
з взірців і досвіду світового скавтинґу,
користалися з наукових вислідів нау
ки про молодь, звертаючи спеціяльну
увагу на плекання характеру, на ва
гу самовиховання молоді під умілим
„незримим керівництвом" старших, на
гурткову систему праці й дружби, вве
дення проб у набуванні потрібних
знань і вироблення, заправлення мо
лоді до самостійного способу життя
вдома й у полі і т. п. — це були посту
ляти вже не тільки світового скавтин
ґу, але загальної науки про молодь.
Та рівночасно творці Пласту насичу
вали свою нову систему тим, що ще
зокрема було потрібне українській на
ції: в першу чергу бажали дати їй оту
заправу, яка могла б бути їй потрібна
в найближчому майбутньому в конкре-