УКРАЇНСЬКА ПШЕНИЦЯ В АМЕРИЦІ
Написав ГАВРИЛО ГОРДІЄНКО
Хоч Америка подарила Старому Сві
тові дуже багато корисних рослин, в
тому числі величезного народногоспо
дарського значення такі рослини як ку
курудзу, картоплю, помідори, соняш
ник, тютюн, кавчукове дерево, какао
ве дерево та несчисленну масу всяких
декоративних рослин, а серед них і
нашу національну квітку — соняш
ник, та проте Америка до відкриття її
Колюмбом, не мала у себе зовсім го
ловних збіжжевих рослин Старого Сві
ту як пшениці, жита, ячменю, вівса та
рижу.
Історія людства, культура його й
особливо матеріяльна культура, яку
часто звемо цивілізацією, розвивала
ся в трьох головних осередках світу.
І в кожному з цих осередків цивілізації
панувала одна головна збіжжева рос
лина. В осередкові цивілізації в Півден-
но-Східній Азії головною рослиною був
риж. Довкола Середземного моря, в ко
лисці білого людства, пануючою рос
линою була пшениця, і нарешті в осе
редкові цивілізації в Америці головною
й єдиною збіжжевою рослиною була
кукурудза.
Найвищого степеня цивілізації досяг-
ло людство в пшеничному осередкові,
бо для використання пшениці мусіли
розвинутися приладдя для розмолу
пшеничного зерна, мусіла постати
млинарська техніка, бо смаком варе
ного пшеничного зерна біла людина не
задовольнилася і в процесі розвитку
цивілізації навчилася з пшеничної му
ки пекти хліб. Риж використовувався
й тепер використовується лише для ва
рення, тому вже для первісного вико
ристання рижу вистачало ступи, щоби
обтовкти з насіння рижу зовнішні плів
ки.
А для використання кукурузи не
треба було жадної техніки, бо кукуру-
зу можна використовувати навіть ці
лим зерном, не обов'язково треба йо
го дробити. Крім того зерно кукурузи
можна споживати навіть недозріле. То
му й розвинулася цивілізація найвищо
го степеня в осередку пшениці, нищо-
го степеня в осередку рижу і найниж
чого степеня в осередку кукурузи.
Ці осередки самостійної цивілізації
були доти, поки люди не прийшли до
тіснішого контакту й не почали взаєм
но обмінюватися здобутками своєї ціві-
лізації. В наш: час при теперішньому
модерному транспорті ці різниці поволі
згладжуються і здобутками цивілізації
найвищого степеня тепер можуть ко-
ристатися й ті найвідсталіші племена
в далеких закутках всіх континентів.
З відкриттям Америки Колюмбом ро
ку 1492 для білої людини відкрилися
можливості переселення до Нового Сві
ту і біла людина вповні використала
ці можливості. Переселюючись до Но
вого Світу, біла людина переносила з
собою і всі ті здобутки культури та ци
вілізації, які вона на той час мала.
Пшениця тісно зв ' язана з життям бі
лої людини, тому біла людина, пере
селюючись до Америки, брала з собою
й пшеницю.
Пшениця одна із найстаріших куль
турних рослин на світі. Знахідки зерен
пшениці в розкопках археологів го
ворять про її велику давність в куль
турі, понад 4.000 літ. Найдавніший пи
саний пам' ятник про пшеницю в куль
турі це з Китаю з-перед 2.700 літ до
Р. X. опис урочистого сіяння п' ятьох
головних китайських культурних рос
лин, а саме рижу, пшениці, проса, яч
меню та сої, коли сам китайський ім
ператор Чін-нонґ довершив обряду уро
чистого сіяння.
Українська земля й український на
рід мають тісний зв ' язок з культурою
пшениці з найдавніших часів. В літера
турі про початки хліборобства на землі