У НЕВПИННОМУ ЗМАГАННІ
ВІД РЕДАКЦІЇ
Українький Народний Союз своєю ор
ганізаційною системою становить своє
рідну федерацію сьогодні вже 499 бра-
терсько-запомогових братств, сестрицтв,
товариств і організацій в 31 стейті З'єди-
нених Держав Америки і в 6 провінціях
Канади. Кожний член Українського На
родного Союзу мусить бути й членом од
ного з тих Відділів, точніше кажучи, тіль
ки через членство у Відділі можна бути
членом УНСоюзу. Отже, властивим Ук
раїнським Народним Союзом є ці Відді
ли зі своїми членами та своїми — як це
в статуті УНСоюзу сказано — Уряда
ми. На чолі тих усіх Відділів і всього
Українського Народного Союзу стоїть т.
зв. Головний Уряд, що його вибирає кож-
ночасна Головна Конвенція, яка є най
вищим органом УНСоюзу та яка відбува
ється що кожних чотири роки і в якій
беруть участь та виносять усі рішення
статутово обрані делеґати поодиноких
Відділів. Обраний кожночасною Головною
Конвенцією Головний Уряд складається
з трьох частин: Головного Екзекутивного
Комітету, Головної Контрольної
Ко
місії і Головної Ради. Назви тих
частин Головного Уряду вже й вияснню-
ють їх завдання. Головний Екзекутив
ний Комітет виконує доручення Конвен
ції та цілого Головного Уряду, який збі-
рається на свої річні наради кожного ро
ку. Трьох членів Екзекутивного Комітету,
а саме голова, секретар і касир є рівно
часно керівними працівниками Головної
Канцелярії УНСоюзу, яка й є „центра-
лею" усіх Відділів та координує їхню
працю й веде центральне книговодство,
центральний рух членів і центральну ка
су, але всі ділові справи із своїми чле
нами полагоджуються тільки за посеред
ництвом відділів. Союз є тимсамим най
більш народоправною установою, в якій
рішальний голос мають поодинокі чле
ни, згл. їх більшість.
Отже, статутово УНСоюз має три ді
лово-організаційні ступні: члени, відді
ли і головна канцелярія. Найвищим ор
ганом УНСоюзу є кожночасна конвенція,
а в часі між конвенціями — головний у-
ряд. Проте, для справнішої організацій
ної діяльности Відділи деяких місцевос
тей або округ об'єднуються ще в т. зв.
Окружні Ради Відділів УНС, які не ма
ють окремого статутового призначення та
працюють тільки як організаційно-коор
динаційні окружні осередки на підставі
власних правильників.
Відділи УНСоюзу існують в таких стей-
тах ЗДА (цифра в дужках означає кіль
кість відділів): Арізона (1), Каліфорнія
(2), Колорадо (1), Коннектикат (21), Де-
левар (2), Дистрикт Коломбія (1), Фла-
рида (1), Іллиной (29), Індіяна (6), Кен-
зас (1), Мериленд (7), Массачусетс (13),
Мішіґен (12), Міннесота (5), Мізурі (5),
Монтена (1), Небраска (2), Ню Гемшир
(1), Ню Джерзі (60), Ню Иорк (78), Пів
нічна Дакота (1), Огайо (28), Ореґон
(1), Пенсилвенія — колиска УНСоюзу
(159), Ровд Айленд (7), Тексас (1), Ва-
шинґтон-стейт (2), Вірджінія (1), Захід-
ня Вірджінія (4), Висканзин (2), Вайо-
мінґ (1), а в поодиноких провінціях Ка
нади: Алберта (2), Брітіш Коломбія (1),
Манітоба (1), Онтеріо (26), Квібек (10) і
Саскачеван (2).
Централя УНСоюзу, отже Головна
Канцелярія і Головний Уряд, крім того,
що ведуть загальний забезпеченевий
„бизнес", виконують теж репрезентаційні
функції та ведуть широку громадську,
культурну й загальну народну працю,
користуючись при цьому теж центральним
органом УНСоюзу, щоденником „Свобо
да" та англомовним тижневиком „Юк-
рейнієн Віклі", як теж іншими, неперіо
дичними виданнями. Загальний огляд
праці УНСоюзу, як централі, та характе
ристика тієї праці подані в інших стат
тях і оглядах в цій книзі. На цьому міс
ці треба ще тільки підкреслити, що вся
ця праця та її результати — це головна
заслуга найширших мас членства УНСо
юзу та їх Відділів. Говорячи про піо
нерську працю УНС, мається на дум
ці насамперед важку й часто недоціню-
вану або й промовчувану та забуту пра
цю цих Відділів та їх патріотичних уря
дів і членів. Це вони, зглядно обрані ни
ми їх представники виносять всі важ
ливі рішення на конвенціях, вони визна
чують кожночасно плятформу УНСоюзу
та його органу й вони — і це найголовні
ше — виконують головну працю на міс
цях, що й дало в сумі те, що сьогодні ро
зуміємо під Українським Народним Сою
зом в минулому і сучасному.
Приготовляючи цю Ювілейну Книгу, її
редакція звернулась з повторюваним
кілька разів у „Свободі" закликом, в яко
му м. і. було сказано: „Щоб могти зібра-