ПЕРЕДМОВА
Ця книга появляється в шістдесятріггя Українського Народного
Союзу. Проте, 60-літній ювілей УНС є тільки притокою, а не темою
книги. Звичайно, в ній сказано дещо й про Український Народний Со
юз, але це радше доповнення того, що вже було сказане в інших ювілей
них виданнях УНСоюзу, зокрема в „Пропаж'ятній Книзі", виданій в
сорокріггя УНС в 193^-36 pp., в „Ювілейному Альманасі", вицаному
в 19^4 V-
нагоди 50-ріггя УНС, та в гисленних інших виданнях УН
Союзу, головно в його майже щорігних календарях. Джерелом для
всіх тих видань послужили переважно рігішкгі „Свободи", органу УН
Союзу, які сьогодні треба вважати найповнішим джерелом матерія-
лів з життя та історії вже не тільки американських українців, але й ук
раїнського народу за останніх 60 років взагалі.
Головна тема цієї книги така, як її заголовок: Українці у вільно
му світі. Це вже належить до історії УНСоюзу, що він „збирає розси
паних по світі дітей матері-України". Він погав „збирати" їх насам
перед на цій землі, опісля, при допомозі свого органу
„Свободи",
погав збирати ідейно в одну українську заморську спільноту тих, що
їх доля загнала на Гаваї, в праліси Бразилії ги в канаційські прерії.
В яких тільки світах і засвітах опинилась українська людина, до неї
раніше або пізніше діставалась „Свобода" і нитками рідного слова,
довго огікуваної вістки та рідної української ідеї зв'язувала розпоро
шених по всіх бездоріжжях світу українців з їхньою несвоєю Батьків
щиною
Україною, з цілістю українського народу, з його життям і
змаганнями.
Після воєнних лихоліть, зокрема після другої світової війни, по
за рідними землями опинились уже мільйони українців, несуги в най
дальші закутини світу не тільки свою тугу за Україною, але й україн
ську ідею, українську правду і незламне бажання тій правді служи
ти. Разом з українцями зайшла в ці найтльші закутини світу й укра-
нїська творгість, українська культура, український
організаційний
хист. У цій книзі зроблено спробу зібрати бодай на папері й бодай в
загальному український
що так скажемо
стан посідання у віль
ному світі, відгородженому важкою залізною заслоною від України.
Ми свідомі, що книга далеко не вигерпує теми. На це склалось
багато пригин. В першу гергу, підготова книги тривала дуже коротко,
заледве кілька місяців. Редакція цієї книги вживала всіх можливих
заходів, щоб зорганізувати відповідний матеріял, який охоплював би
не тільки фізигний стан українців у вільному світі, але й їх організа
ційний та духовий розвиток і, головно, їх вклад у спільні для всього
українського народу змагання до волі й незалежности. Крім закликів
у щоденнику, вислано сотні листів на відомі українські адреси в поо
диноких вільних країнах всіх континентів, вислано прохання до най
більш авторитетних в поодиноких ділянках українського життя авто
рів, але далеко не всі вони відгукнулись. За це не можна мати до них
жалю, бо всі ми знаємо, що тверда еміґраційна дійсність не завжди до
зволяє й дає нагоду відірватись від неї та писати історію. Але це рів-
VII