З НАУКИ І ТЕХНІКИ
ЧИ ЗНАЄТЕ ВИ , . . .
...що
звичайна бджола живе в се
редньому півтора місяця, а матка •—
понад п'ять років. Встановлено, що
таке „довголіття" забезпечують бджо
линій „королеві" молоді бджоли, які
виділяють особливу речовину при ви
годовуванні матки з личинки. У
Франції цю речовину назвали „коро
лівське желе" і реклямують як засіб
відмолодження.
...що перша вирібня мила була ство
рена у Вавилоні 5 тисяч років тому.
Мило було відоме і в античному світі.
Про нього згадує римський лікар Га-
лен (120-200 роки п. нар. Хр.). Але
широких розмірів миловарне вироб
ництво набрало тільки в XIX століт
ті, коли були розроблені промислові
методи одержання соди.
...що мозок людини — одне з най-
дивовижніших і найскладніших утво
рень живої природи. Він складається
з безлічі окремих нервових клітин та
їх паростків. Тільки в корі мозку —
тонкому поверхневому шарі великих
півкуль — міститься близько 15 міль
ярдів мікроскопічних клітин.
...що у верхніх шарах атмосфери
існують так звані „повітряні ріки",
які тягнуться на тисячі миль. Швид
кість вітру в таких „повітряних ріках"
досягає 300-400 миль на секунду. А
в деяких районах земної атмосфери
ця швидкість подвоюється.
...що в тропічних лісах Бразилії,
Колюмбії ростуть отруйні гриби-дощо-
вики. Якщо такий гриб зірвати або
на нього наступити, то він випускає
чорний „дим", від якого людина або
тварина починає чхати, кашляти, а з
очей течуть сльози.
...що найбільша на земній кулі пус
тиня Сагара вкрита сипучими пісками
тільки на одну п'яту своєї території;
...що в південних країнах водяться
гігантські дощові черв'яки, які дося
гають чотирьох-п'ятьох ярдів у дов
жину; товщина їх приблизно дорів
нює великому пальцеві людської ру
ки;
...що деякі види сороконіжок мають
270 ніг; підрахувати кінцівки у них
можна тільки під мікроскопом;
...що є такий шар води, в якому
навіть не дуже сильні звуки вільно
розповсюджуються на сотні і тисячі
миль. Давніше вважали, що даль
ність чутности в морській воді не пе
ревищує кількох миль.
Ботанічний
сад у холодильнику
В Копенгагенському університеті
створено сад, який міститься у вели
чезному холодильнику. В цьому нез
вичайному саду данські науковці вив
чають арктичну фльору. Взимі в ньо
му підтримують температуру нижче
нуля, а влітку — не вище 13-16 ступ
нів. Для вирощування рослин, при
везених з Ґренляндії, де влітку сонце
не заходить, зроблено флюоресцентне
освітлення. Взимку всі рослини вкриті
штучним снігом і зберігаються в тем
ному підвалі під холодильником в та
ких же умовах, як і під час арктичної
ночі.
Цілющі
джерела
Знаменитий кавказький
курорт
Цхалтубо уславився завдяки радіо
активним джерелам. В їхній воді налі
чується п'ять одиниць родону. Супер
ником Цхалтубо став Хмільник — не
величке місто на Вінниччині. Тут бу
ло виявлено родону понад ЗО оди
ниць. А недавно відкрито на Україні
нове радіоактивне джерело — найба-
гатше в усій європейській частині
СССР. Розташоване воно в Миронів-
ці, Київської области. Досліди по
казали, що миронівська вода має 200
одиниць родону. Нею можна лікува
ти радикуліти, гіпертонічну хворобу
та інші захворювання.