МАНДРІВКА ПЛЯШКИ
Тепер застосовується багато метод
для вивчення течій в океанах і від
критому морі. Для цього створені різ
номанітні і досконалі прилади. Але
разом з тим і до цього часу вчені ви
користовують також вільноплаваючі
предмети, в тому числі й пляшки.
„Пляшкова пошта" існує дуже дав
но. Історія мореплавства знає сотні
випадків, коли у виловлених або ви
кинутих на берег пляшках знаходи
ли дуже важливі і цінні повідомлен
ня: про судно, про залогу, час і при
чину корабельної аварії. Німий свідок
мимоволі повідомляв і про течію, що
прибила пляшку до берега.
В одних випадках вони швидко до
сягали берега, в інших роками, а то
й століттями блукали по морю. На
певне, найбільш давньою можна вва-
ясати пляшку Христофора Колюмба.
Вертаючися з Америки в Европу, він
кинув в Атлянтійський океан пляш
ку з посланням королеві Ізабеллі.
Можливо, Колюмб боявся, що його
стара каравеля не досягне берегів
Еспанії і ніхто не дізнається, що йо
му вдалося (як він думав) знайти
шлях в Дндію. Оброслу баговинням і
водоростями, її підібрав у 1852-ому
році капітан американського судна в
Ґібральтарській протоці. 359 років но
сили пляшку хвилі.
А пляшку, кинуту в море біля бе
регів Ню Фавндленду, течія прино
сить до берегів Ірляндії вже через
33 дні. За добу ця мандрівниця про
пливає 80 миль.
Знайдені в морі чи на березі пляш
ки допомагають вирішити загадку та
ємничих зникнень кораблів, літаків,
навіть цілих експедицій. Так, наприк
лад, в 1902 році пропав безвісті анг
лійський параплав „Ґароніян". А че
рез кілька років після цього море ви
кинуло на берег дві пляшки: одну —
біля узбережжя Ірляндії, іншу—в Но
вій Шотляндії. Обидві пляшки місти
ли однакове повідомлення про те, що
пароплав „Ґароніян" був перекине-
ний сильною штормовою хвилею і
затонув.
В 1942-ому році недалеко від бере
гів Австралії пропав безвісти неве
ликий катер. Сім місяців після цього
недалеко від Сіднея знайшли пляш
ку, в якій було повідомлення коман
дира катера Геролда Доґлеса: „Ко
ли ця пляшка буде знайдена, будь
ласка, передайте її моїй дружині
Христіяні Доґлес, що проживає в
Пойнт Пайпер, м. Сідней. Звичайно,
ти здивуєшся, що трапилось зі мною.
Спостерегли пляшку.