РІК ВЕЛИКИХ РОКОВИН
Написав А. Драган
У нашій життьовій мандрівці від
значаємо щорічно кілька роковин,
які мають для нас те саме значення
й ту саму вартість, що й зелені оази
із життєдайними джерелами для
спрагненого мандрівника в пустелі,
або яскраве світло морських маяків
для корабля, що серед темної ночі
загубився на бурхливих хвилях оке
ану.
Зеленими оазами для наших спра-
гнених душ є щорічне відзначуван-
ня роковин велетнів нашого духа,
Тараса Шевченка в березні та Івана
Франка в травні. А морськими мая
ками для орієнтації в наших змаган
нях серед бурхливих хвиль світових
подій є для нас щорічне пригадуван
ня наших великих, історичних дат.
У цьому, 1959-му році відзначаємо,
зокрема, круглі дати двох чи не най
більших в історії України подій: 250-
річчя великого гетьмана Івана Мазе
пи та 40-річчя преславного Акту
Злуки, яким 22-го січня 1919-го ро
ку проголошено в золотоверхій сто
лиці України, Києві, що „однині во
єдино зливаються одірвані віками
одна від одної частини української
землі в одну вільну, ні від кого не
залежну, соборну і суверенну Укра
їнську Державу".
Обидвом цим великим рокови
нам, зокрема першій з них, присвя
чуємо у великій мірі і це наше скром
не видання, календар „Свободи" на
1959-ий рік.
Мазепинські роковини зв'язані з
двома конкретними датами: Полтав
ською битвою 7-го липня 1709-го ро
ку і смертю Гетьмана 2-го жовтня
того ж року. Інформації та відповід
не насвітлення цих історичних по
дій, як і всієї Мазепинської доби, по
дані в цілому ряді інших егаттей в
цьому календарі. На цьому місці ба
жаємо тільки ствердити, що Мазе
пинські роковини — очевидно, не
поразка під Полтавою, а ідея, за яку
Мазепа ту битву звів, і не смерть
Великого Гетьмана, але сам Іван Ма
зепа — можуть і повинні бути для
нас справді тим морським маяком,
про який згадано на початку цього
коментаря. Коли бо навіть такий май
стер у перекручуванні історичних
фактів та в перебріхуванні історії,
як червона Москва, що намагається
з великого попередника Мазепи, Бог
дана Хмельницького зробити ніщо ін
ше, як „собирателя землі русскої",
не може вдіяти з Мазепою нічого ін
шого, як продовжувати царську ана-
тему на нього, то він уже таки справ
ді в кожному відношенні заслуговує
на те, щоб стати для нас маяком у
нашому житті, праці і змаганнях.
Тому то треба тільки привітати,
що українська спільнота в Америці,
як і в країнах вільного світу, вже
за деякий час наперед поробила ряд
заходів і старань для відзначення ве
ликих Мазепинських роковин. У цій
країні з ініціятиви Українського Кон
гресового Комітету створено для цієї
цілі Ювілейний Комітет Мазепи
(ЮКОМА), що проголосив 1959-ий
рік Мазепинським Роком, вже поро
бив і продовжує цілий ряд заходів
для відповідного відзначення цих
направду Великих Роковин.
Другі наші Великі Роковини в
1959-му році — це 40-річчя Акту
Злуки всіх етнографічних українсь
ких земель в одну, ні від кого неза
лежну соборну й суверенну Україн
ську Державу, найсвітлішої дати в
новітній історії України, що була
здійсненням Великої Ідеї гетьмана
Мазепи з-перед понад двох сотень
років.