найбільш характеристичні риси ни
нішньої міжнародної ситуації. Харак
теризує її ще велетенський здвиг на
уки, особливо технології. В різних
країнах світу відродився націоналізм
народів, іцо прагнуть до свого пов
ного політичного й культурно-еконо-
мічного визволення. Бачимо, як, з од
ного боку, ці рухи використовує для
своїх цілей совєтська демагогія, і як
з другого боку намагаються західні
держави зберегти їх у сфері своїх
виливів. Центральною точкою всіх
актуальних міркувань і всіх існуючих
міжнародних проблем є сумнів: чи
може існувати світ при його поділі на
вільний і невільницький? Чи можна
До того, як з ' явилися перші монети,
в торговельному обігу були різні пре
дмети вжитку: хутра і шкіри у ста
родавній Україні, слонова кістка в
Африці, чай в Монголії, сіль в Захід-
ньому Судані та Абесінії.
Розвиток торгівлі між країнами ви
магав єдиного грошового еквіваленту.
Таким еквівалентом стало срібло і зо
лото.
Монета в Київській Русі появилася
в XI столітті. Вперше згадується вона
в найстародавнішому судовому збір
нику - • „Руська правда". Ця монета
була в обігу на території Києва, а зго
дом і на прилеглих до нього землях
- - Волині, Полтавщини і Чернігівщи
ни. Це і визначило назву монети —
„київська".
Спочатку вона, мала вигляд обру
ча. Носили її на шиї (на. „загривку" ),
звідки, як вважається, і походить на
зва її „гривна". Пізніше гривна стала
довгастою срібною паличкою.
У відділі „Київська Русь" Київсь
кого історичного музею експонуються
три зразки гривен: „новгородська",
яка являє собою рівний брусочок,
„чернігівська", - - такої ж форми, але
приплескана і „київська" — ромбо-
практично відновити й реалізувати
теорію про мирне співіснування двох
економічно-політичних систем — де
мократично-капіталістичної і комуно-
тоталітарної ? Чи можна жити в ми
рі при існуванні в Москві і в Пей-
пінґу урядів, які поставили собі за
ціль підкорити собі весь світ і які
для цієї цілі створили велетенські
збройні сили? Західня, зокрема аме
риканська, політика виявляє найбіль
шу помилку — легковаження виз
вольних змагань народів, уярмлених
Совєтами, зокрема України.
У такій атмосфері безперервного
напруження вступає світ у 1959-ий
рік.
видна. Вага гривни становить у серед
ньому 156 грамів. Свого часу за київ
ську гривну можна було купити двос-
трос коней.
У другій половині XI II століття з 'я
вився зливок срібла, що дорівнював
половині гривни. Це вже був карбова
нець. Згодом він остаточно витіснив
гривну.
Перші справжні монети були ви-
карбувані за часів Володимира Моно-
маха. На них зображений Володимир
на троні. Ці золоті і срібні монети яв
ляють собою велику рідкість.
За кілька тисячоліть перед Христом
були викарбувані перші металеві гро
ші. У Китаї, наприклад, п'ять тисяч
років тому надійшли в обіг волоті мо
нети. Однак і в наші часи ще є місця,
де вживаються дивовижні гроші, ніби
запозичені з сивої давнини. В західній
частині Тихого океану розташований
острів Яп, що належить до ЗДА. Тут
можна побачити біля будинків вели
чезні штучні камені. Це не жорна, а
кам' яні гроші. Чим більша така „мо
нета", чим краще обтесана, тим вища
її вартість.
М. Якимчук і Я. Ясинськшї
ПЕРШІ ГРОШІ В УКРАЇНІ І В СВІТІ
4.2