АТОМОВА ЗБРОЯ І ВОЄННА СТРАТЕГІЯ
Написав Зенон Стефанів
Кожна галузь людської праці має
свої незмінні права, не зважаючи на
різнородність форм діяння. Також
права війни, як і стратегії, не зміню
ються, — змінюються натомість спо
соби ведення війни і воєнних дій. Ме
ту і способи ведення війни намічає
політика, а стратегія діє найсильні-
шими засобами для осягнення тієї
мети.
Стратегія — це суцільне мистецт
во орудування збройними силами, що
пов'язує в просторі і часі поодинокі
операції, — і як кожне мистецтво є
творчістю виключно індивідуальною.
Творить її головнокомандувач із ге
неральним штабом, спираючись на
незмінних засадах воєнної штуки.
Воєнне знання має свою теорію і
практику. Теорія дає наукові основи
для практичної служби, а практику
здобувається шляхом досвіду і різ-
народних вправ. Великий воєнний те
оретик Клявзевіц точно окреслив, що
кожна воєнна дія є особливим випад
ком і відбувається в небезпеці, в не
певності, при постійних суперечнос
тях. Це стосується спеціяльно до ко
мандувачів і старшин штабів великих
військових частин і операційних з'єд
нань. Вони мусять мати повне так
тичне, операційне й стратегічне знан
ня, що дають глибоке зрозуміння
прав війни і основ воєнного мистец
тва.
Новочасна війна визначатиметься
двома найістотнішими прикметами —
величезною рухливістю наземних та
повітряних військ і потужністю ато-
мових засобів боротьби. Маси панцер
них і мотомеханізованих військових
сил та ґльобальний засяг бомбарду
вальників і понадзвукових винищу
вачів спричинили навальне збільшен
ня значення часу при рівночасному
обниженні вартости простору.
Можливість цілковитого знищен
ня атомовими вибухами великих об-
ширів створила нову школу воєнно
го мислення. Одначе, переміни форм
боротьби, що постали у висліді но
вих бойових засобів, не змінюють зо
всім самої природи війни, а тому й
основні засади стратегії остаються не
змінними.
Балістична американська ракета „Ат-
ляо", випущена із бази в Кейп
Канаверал.