ВЕЛИКИЙ ДОНБАС
Написав В. Омельяновиг
Донбас відомий не тільки своєю
широко розвиненою важкою індуст
рією, а й багатством надр, в яких,
крім кам'яного вугілля, є багато ін
ших корисних копалин: руд, доло
мітів, гіпсів, флюсових вапняків, вог
нетривких глин, графіту, соли, каолі
нів, сировини для цементної промис-
ловости тощо.
Деякі з корисних копалин Дон
басу мають загальне значення. Це
— руди, цемент, вогнетривкі глини,
флюси тощо. Проте, найціннішим йо
го багатством є вугілля. Донбас —
найбільший вугільний басейн Совєт-
ського Союзу. Він складений з по
тужної товщі різних осадових порід,
які заповнили Дніпропетровсько-До-
нецьку западину.
Ця западина за час своєї геоло
гічної історії заповнювалась осадо
вими покладами різних геологічних
періодів. В основі басейну залягає
товща найстародавніших (докемб
рійських) вивержених і метаморфізо-
ваних (змінених) порід, на яких від
кладалися осадові поклади наступних
геологічних періодів: девонського, ка
м'яновугільного (карбону), пермсько
го, трієсового, юрського, крейдяного,
третинного і четвертинного.
Осадові поклади, з яких склада
лася багатокілометрова товща Дон
басу, створювалися дуже повільно.
Вважають, що для створення верст
ви осадових порід завгрубшки в 1
метр потрібно було близько 7 тисяч
років, а час, який відділяє сучасний
геологічний період від початку кам'я
новугільного, коли почали відклада
тися вугільні верстви Донбасу, дорів
нює близько 300 мільйонам років.
Вся товща кам'яновугільних пок
ладів Донбасу поділяється на три
шари і визначається так: долішній
карбон (С
), середній (С
) і горішній
(С-
). Найбільш вугленосними є пок
лади середнього карбону (С-), ву
гільні верстви якого розробляється
майже на всіх діючих шахтах басей
ну. Горішній карбон має низьку ву
гленосність і лише 2-3 вугільних вер
стви. Поклади долішнього карбону
досі вважали практично невугленос-
ними (тобто такими, що не мають
робочих вугільних верств). Лише піс
ля розвідувальних робіт, проведених
з 1948 року, в районі Павлограда і
Новомосковського (Дніпропетровська
область), встановлено промислову ву
гленосність цих покладів.
У вугленосній товщі Донбасу за
лягає близько 330 вугільних верств,
з яких 120 досягають робочої потуж-
ности на території всього басейну, в
окремих його районах і дільницях.
Донбас належить до найстаріших
вугільних басенів. Його вугільна
промисловість існує понад 150 років.
Висока якість вугілля різних марок,
використовуваних в енергетичних
(спалювання) і технічних (перероб
ка) цілях, географічне розташування
басейну, близькість його до криворі
зьких руд створили сприятливі умо
вний для швидкого розвитку гірни
чої індустрії в Донбасі як бази для
металюрґійної промисловосте
Тривала та інтенсивна розробка
надр Донбасу привела до значного
поглиблення гірничих розробок у те
перішніх гірничопромислових
ра
йонах басейну. Так, ще в 1940 році
найглибші гірничі розробки тут про
вадились на одній з шахт
тресту
„Куйбишеввугілля" і досягли 980 м.
від поверхні. Нині середні глибини
розробок безупинно збільшуються.На
шахті 17-17-біс тресту „Рутченківву-
гілля" вентиляційний стовбур прой-