МІГРАЦІЯ РИБ
Написав М. Сальників
Ще з давніх часів люди спостері
гають цікаве явище — регулярні ма
сові пересування, або міграції, різних
тварин і птахів на значні віддалі.
Добре, наприклад, відомі міграції ки
тів із субтропічних вод, де вони зиму
ють і розмножуються, в Арктику і
Антарктику. Ґренляндський тюлень
уліті відгодовується в Баренцовому
морі, а напровесні розмножується і
линяє на крижинах у Білому морі.
Багато видів птахів регулярно роб
лять перельоти на тисячі кілометрів
з полярних і помірних широт, де во
ни гніздують, на зимівлю у тепліші
субтропічні й тропічні обшири.
Риби теж регулярно переміщують
ся в певний час і певними шляхами.
Це зв'язане з розмноженням, циклом
розвитку і зимівлею. Міграції риб бу
вають горизонтальні і вертикальні,
сезонові й добові, триваліші і місцеві,
що мають характер кочування. Ак
тивні міграції відбувають тільки ті ри
би, які вже підросли і здатні перебо
рювати течії та інші перешкоди. Але
й до того ікра, личинки і найбільш
слабкі мальки пасивно переносяться
течіями в ріках і морях, іноді, як по
бачимо далі, на дуже значні віддалі.
Деякі риби, наприклад, осетер, бі
луга, севрюга, сьомга, далекосхідні
лососі постійно живуть у морі, а до
сягнувши статевої зрілости, заходять
для розмноження в ріки, піднімаю
чись по них іноді на сотні і навіть ти
сячі кілометрів проти течії. Так, цін
на промислова риба — чорноморсь
кий осетер, що досягає довжини трьох
метрів і важить більше як 200 кіло
грамів, нагулюється в Чорному мо
рі, а для розмноження заходить у
Дніпро, Дністер, Дунай. Раніше він
піднімався по Дніпру до Києва
і
на
віть до його верхів'я — Дорогобужа,
переборюючи
пороги. Після спору-
16»
дження Дніпропетровської та Кіхів-
ської гребель основна частина місць
розмноження осетра була відрізана.
Так постала потреба штучного від
творення цієї цінної риби.
До будівництва гідроелектрівень
на Волзі осетер, білуга і севрюга, до
сягаючи статевої зрілости, підніма
лись вгору по Волзі інколи до ріки
Кали і вище. Тепер, коли міграційні
шляхи осетрових перерізані гребля
ми, умови розмноження цих риб ду
же погіршали.
Найтриваліші міграції з моря в рі
ки відбувають деякі представники да-
лекосхідніх лососів, зокрема, амурсь-
ка кета. Це велика риба довжиною
до одного метра і вагою до 10 кіло
грамів. Вона живе в Охотському морі
і в Тихому океані, а коли настає ста
тева зрілість (у чотирирічному віці)
— заходить в ріку. Тут кета зовсім
перестає їсти і різко змінює свій зов
нішній вигляд. Сріблястий колір її
темнішає, на боках з'являються чер-
Греблі спеціальних рибоходів.