70-ШТТЯ ВАСИЛЯ МУДРОГО
Написав д-р Юрій Фединський
1-го грудня 1962 року Наукове То
вариство ім. Шевченка святкувало
в Ню Йорку 70-ліття свого дійсного
члена й члена Головної Ради НТШ,
визначного українського громадсько
го й політичного діяча та публіциста
Василя Мудрого.
Рямці цієї статті не дозволяють ні
на широку аналізу історичного під
ґрунтя останнього півсторіччя, на
яке припадає діяльність ювілята, ні
на глибшу характеристику його інди-
відуальности. Тому обмежуюся рет
роспективним переглядом його жит
тя й праці.
Василь Мудрий народився 19-го
березня 1893 р. в селі Вікно, Скалат-
ського повіту на Поділлі. Середню
школу покінчив у 1912 р. в Тернополі
і зараз ж записався на філософічний
факультет Львівського університету.
Брав живу участь у студентському
житті. Восени 1913 року став членом
Управи Українського Студентського
Союзу. Особливу активність прояв
ляв в другій, т. зв. Драгоманівській,
секції цього Союзу, що її очолював
Юліян Охримович. Головою четвер
тої, т. зв. національно - демократич
ної, секції УССоюзу був тоді студент
права Євген Коновалець. В цьому ж
1913 році ввійшов В. Мудрий до Уп
рави Львівської Академічної Грома
ди, очолюваної тоді студентом філо
софії Іваном Чмолою.
Початок першої світової війни за
став В. Мудрого в родинному селі із
зраненою в часі ювілейного Шев
ченківському здвигу Соколів і Січей
ногою. Східній фронт перейшов через
Скалатщину в перших же днях бойо
вих дій, і В. Мудрий опинився під
московською окупацією. Відновлення
української державности в 1917 році
притягнуло нашого ювілята за Збруч.
Він осів у Проскурові, де вів спершу
курси української мови, літератури й
Василь Мудрий
історії. В 1918 році ввійшов до Зем
ської Управи як завідувач земських
шкіл. Губерніяльний комісар освіти
Богуславський призначив його пові
товим комісаром освіти на Проскурів-
ський повіт. В часі походу больше-
виків до Галичини вліті 1920 р. В.
Мудрий переховувався в Ярмолин-
цях, а по звільненні частини Поділля
від большевиків служив у Залізній
Дивізії ген. Удовиченка в Могилеві
над Дністром. Восени 1920 р. був
короткий час начальником Проску-
рівеького повіту. Разом з армією
УНР перейшов у листопаді того ж
року через Підволочиська до Гали
чини, де був арештований поляками.
В 1921 році В. Мудрий взяв участь
в організації українського т. зв.
„тайного" університету і спершу був