МАНДРІВКА ПО „СВОБОДІ"
ІЛЮСТРОВАНИЙ РЕПОРТАЖ У 70-РІЧЧЯ „СВОБОДИ"
Багато слів написано в „Свободі"
впродовж 70 років її існування. Чи
мало слів сказано і написано також
про саму „Свободу", хоч би у звітах
її редакторів з нагоди конвенцій її ви
давця, Українського Народного Сою
зу та щорічних нарад його Головного
Уряду. Проте, в океані тих слів поди-
бусться тільки краплини, що відно
сяться або характеризують щоденну
працю в самій „Свободі". З коротко
го спомину Дениса Пирча, співробіт
ника, засновника та першого видавця
і редактора „Свободи", знаємо, як
„Свобода" почалася, як приготовано,
надруковано і вислано її перше чис
ло у вересні 1893-го року. Але досі
ми не натрапили ані на один написа
ний звіт чи репортаж саме про ту що
денну працю в „Свободі" в різних пе
ріодах її появи. Це велика прогалина
в історії самої „Свободи", бо кожно-
часний стан тієї праці, її методи і за
соби були б вимовним свідоцтвом не
тільки її власного розвитку, але й
кожночасного стану та розвитку на
шої американсько-української спіль
ноти. Немає бо сумніву, що розвиток
„Свободи" від першого її числа 70 ро
ків тому, написаного, складеного, на
друкованого, відвезеного на пошту і
висланого одним о. Григорієм Груш
кою, до заавансованого людського і
технічного апарату, який працює при
„Свободі" і для „Свободи" сьогодні,
можна б у великій мірі порівняти і з
тим загальним розвитком, що за
останніх 70 років відбувся в світі та
в поодиноких ділянках його життя і
праці. Отже, як виглядає та як пра
цює „Свобода" сьогодні?
„Свобода" — Видавництво УІІСоюзу
Щоденник „Свобода" с офіціяль-
ним органом створеного з її ІНІЦІАТИ
ВИ вже через к ілька місяців після по
яви її першого числа Українського
Народного Союзу. Тоді вона була
приватною власністю її засновника о.
Григорія Грушки, але УНСоюз вже
на своїй першій, засновуючій конвен
ції 22-го лютого 1894-го року визнав
її за свій офіційний орган. Через два
роки після ЇЇ появи, себто в 1895-му
році, „Свободу" відкупили від о.
Грушки два інші священики, о. Не-
стор Дмитрів і о. Іван Констанкевич,
а в 1900-му році відкупив її від них
о. Іван Ардан. Сім років пізніше, в
р. 1907-му власником „Свободи" ста
ла Спілка (Ексчендж), і щойно в
липні 1908-го року „Свободу" і її дру
карню купив (за $16.855.00) Укра
їнський Народний Союз.
„Свобода" є видавництвом в повно
му значенні цього слова. Крім щоден
ника цієї назви, при ній появляється
від 1933-го року англомовний „Ук
раїнський Тижневик", який в цьому
році відзначає своє 30-річчя, і дитя
чий місячник „Веселка", якому в на
ступному, 1964-му році „стукне" де
сятка, бо почав появлятися він у
1954-му році. Крім цих періодичних
публікацій, В-во „Свобода" видає що
річно календарі і публікує книжки,
як під власною фірмою, так і на за
мовлення. В друкарні „Свободи",
крім власних періодичних і неперіо
дичних видань, друкується ряд ін
ших публікацій, між ними англомов
ні видання УККомітету „Український
Квартальник" і „Український Бюле
тень", а далі — „Лемківські Вісті" та
ін. При „Свободі" „народився" 12 ро
ків тому, з ініціятиви дир. Ярослава
Пастушенка, і гумористичний жур
нал „Лис", який опісля придбала на
власність Видавнича Спілка „Лис",
власне його „душа" Едвард Козак,
відомий Еко.