У 70-ЛІТТЯ „СВОБОДИ'
Написав Антін Драган
Кожна згадка про „Свободу" для всіх, хто її знає, наводить на думку і двох
її найбільших і найвидатніших редакторів і репрезентантів: о. Григорія Груш
ку, гі основоположника і першого редактора та ініціятора Українського Народ
ного Союзу, і д-ра Луку Мишугу, її довголітнього головного редактора та „най
більшого союзовця" і найвидатнгшого діяча Американської України. Обидвох
їх уже немає між живими, але назавжди залишаться їхні діла та пам'ять
про них, нерозривно зв'язані зі „Свободою" і Українським Народним Союзом.
Сімдесят років тому, 15-го вересня
Року Божого 1893-го, появилося в
Джерзі Ситі перше число „Свободи",
цього справжнього „слова в началі"
Американської України.
Багато каламутної води проплило
за той час у недалечкому Гудсоні й у
великі книги списано найбільш бурх
ливу історію людства за ті сім десят
ків років. До непізнання змінилася
не тілько політична мапа світу, але
й спосіб життя людей. Дві світові вій
ни та безліч менших воєн і револю
цій їздцями Апокаліпси чвалають по
цій історії, обертаючи в руїну духові й
матеріяльні здобутки багатьох гене
рацій. Але не тільки війни й руїна
притаманні цій добі. В ній бо також
дійсністю стали найсміливіші людські
фантазії. З одного боку людський де
каданс дійшов свого дна, що його ха
рактеризує створене в цьому періоді
поняття народовбивства, а з другого
боку людський геній потрапив визво
лити атомову енергію і поступово
опановує космос.
Сімдесят річників „Свободи" — це
одна з найбільших і найточніших
хрсн'к тієї бурхливої доби, зокрема,
коли мова про буття українського на
роду. Його безмірну трагедію підкрес
лює також і факт, що треба було а-
мериканської землі, щоб на ній міг
без перерви і без перешкоди появля
тися український часопис. Історія ук
раїнської преси не починається від
„Свободи", але й не багато її попере
джає. Раніше на українських землях,
в обставинах української недолі, по
являлися часописи різними мовами:
французькою, німецькою, польською,
російською і навіть мадярською та ру-