УКРАЇНСЬКИЙ ВІЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
Написав д-р Роман G. Голіят
Українські землі під час 1-ої світо
вої війни були тереном боїв росій
ських та німецько-австрійських ар
мій. Західня Україна, що була скла
довою частиною Австро-Угорщини,
мала в той час більші культурні над
бання, як решта території України,
що була під російською окупацією.
Не дивлячись на великі зусилля ук
раїнців по обох боках Збруча здобу
ти власну Суверенну й Соборну Дер
жаву — участь українських армій в
боях з білими й червоними росій
ськими арміями та поляками не увін
чалися успіхом, бо до української
справи не було зрозуміння в захід-
ньому світі, що, на превеликий жаль,
трапляється і нині. Не маючи ніякої
допомоги збоку західніх потуг, воя
ки українських армій, по дворічній
боротьбі з большевиками на сході та
поляками на заході, мусіли або зда
тися в полон, або перейти на терени
новостворених по 1-ій світовій війні
держав, що межували з Україною,
тобто до Польщі, Чехо-Словаччини а
багато навіть емігрувало до столиці
Австрії, Відня. Відень після 1-ої сві
тової війни став першою столицею
української політичної еміграції. Тут
скупчився найбільш свідомий, дер
жавно-творчий елемент всієї Украї
ни. Тому, що Україна опинилася під
тривалою большевицькою окупацією,
провідні чинники еміґрації приступи
ли до організації українського висо-
кошкільного життя у Відні.
Взимку 1920 р. організовано акаде
мічні виклади для української інтелі
генції різного віку та освітнього рів
ня, але переважно для студентської
молоді, що її назбиралося тоді у Від
ні чимало. За ініціятивою академіч
ної секції Союзу Українських Журна
лістів і Письменників, особливо ж її
голови, проф. д-ра Олександра Ко-
лесси, серія наукових викладів від
булася вже в листопаді і в грудні
1920 року.
Незабаром ці виклади постановле
но обернути в систематичні курси.
Так виринула, сформульована і об
ґрунтована проф. О. Колессою, дум
ка про заснування Українського
Вільного Університету.
Урочисте відкриття Українського
Вільного Університету у Відні відбу
лося 17-го січня 1921-го року, в залі
„Архітектенферайну" на Ешенбах-
ґассе ч. 9.
З персонального складу Ради Ук
раїнського Вільного Університету в
Відні (за Раду Українського Вільно
го Університету: проф. д-р Олексан-
дер Колесса, проф. Ст. Дністрян
ський, проф. їв. Ганицький, проф.
д-р В. Старосольський, за Союз Ук
раїнських Журналістів і Письменни
ків: д-р Вол. Кушнір і О. Олесь) ба
чимо, що цей університет створили
представники української галицької
еліти, яка віддавна змагалася за
створення українського університету
у Львові. Так, напр., ще за австро-
угорської монархії проф. д-р Ст. Дні
стрянський, як посол до австрійсько
го парляменту, ставив справу україн
ського університету своїм основним
завданням.
Програма викладів на перший три
местр, що тривав від середини січня
до кінця квітня, складалася на філо
софічному відділі з 14 предметів і на
відділі правничому з 13 предметів.
Викладали 17 науковців, а виклади
відбувалися в залях міських шкіл
8-го району, на Цельтґассе ч. 7 і Лех-
Український Вільний Університет
в Празі в роках 1921-1931, Прага 1931,
ст. 64.