ЧУЖОМОВНІ ЕНЦИКЛОПЕДІЇ ПРО ШЕВЧЕНКА
Написав їв. Світ
Перед тим, як розглянути нашу те
му, треба згадати, як в минулому по
ставали та розвивалися енциклопе
дії.
Одна з перших енциклопедій була
складена в 5 столітті в латинській мо
ві, та була присвячена семи музам.
Ця праця була досить поширена в 9
столітті, коли її замінила більш роз
роблена збірка у 22 книгах Ісидора з
Севільї.
Наступною була велика праця
французького домініканця Вінсента
Бова — т. зв. „Бібліотека мунді" (все
світу) у 80 книгах. Вона стала зраз
ковою для свого часу (Середньовіч
чя). Вона вперше була видрукована
повністю у 1863 p., адо того була по
ширена у рукописах.
Справжня енциклопедія в сучас
нім вигляді, гаслова, була зложена
П'єром Лярусом, але джерелом для
неї була праця французького енци
клопедиста Люї Мерері, видана в 1674
p., та перевидана багато разів. Була
вона переложена на англійську, ні
мецьку та еспанську й італійську мо
ви.
З цієї енциклопедії зродилася в
1704 р. праця Гарріса, яка стала ос
новою для Енциклопедії Британіка,
перший і єдиний том якої вийшов в
1768 р. Сучасні видання мають ок.
ЗО томів. Німецька енциклопедія
Брокгавза появилася 1808 p., а енци
клопедія Амерікана — в 1829 р. у 13
томах. Після другої світової війни
Енциклопедія Британіка друкується
в Америці.
Російська енциклопедія типу Брок
гавза була в основному перекладом
з німецької мови із значними допов
неннями з московських джерел. Ос
таннє її видання у 80 томах вийшло
перед першою світовою війною. Со-
Т. Шевченко. Автопортрет 1860 р.
вєтські енциклопедії являють собою
перероблення Енциклопедії Брокгав
за. Було там ще видання Граната,
Просвещение та інші.
В Енциклопедії Українознавства, т.
2, стор. 638-640, є неповний перегляд
україніки в чужих енциклопекіях й
обмежений він виданнями до 1950 р.
Зовсім не згадана там велика еспан-
ська енциклопедія, яка має багату
україніку.
Поданий тут перегляд гасла „Т.
Шевченко" в чужих енциклопедіях
не може розглядатися, як повний, бо
зібраний він був на протязі довшого
часу в процесі перевірки інших пи
тань. Оформлення було переведене
спеціяльно для альманаху „Свободи".