^}аме минуло двадцять і п'ять років
від постання Українського Конґ-
ресового Комітету. Створено його в
часі другої світової війни з виразною
метою допомогти українській справі
чи то під час війни, чи після її за-
кінчення — із встановленням нового
політичного порядку світу.
Це двадцятип'ятиріччя живо нага-
дуе заходи американських українців
у зовсім подібній ситуації, а саме під
час першої світової війни, для пїд-
готови ґрунту під віднову української
державности та зактуалізування ук-
раїнської справи на міжнародному
полі, а то й, за Франком (й дослівно
за одним з ранніх маніфестів) уве-
дення України в коло вільних наро-
дів світу.
Аналогія міжнародної ситуації в
1914 -18 pp. була джерелом подібних
заходів американських українців під
час другої світової війни. А втім, хоч
за первородний гріх українців, одна-
ково на рідній землі, як поза нею,
уважають брак внутрішньої організо-
ваности й організаційної дисципліни,
в нас ніколи не бракувало гону до
зовнішньої організованости й сьогод-
нішня інфляція наших організацій
на американському ґрунті не є ні
хвилева, ні випадкова. Гін до щораз
нових організацій й охота замінюва-
ти одні одними, були притаманні ук-
раїнцям мабуть усіх часів і на вся-
кому ґрунті.
В часі першої світової війни й у
перших, трагічних і водночас героїч-
них, роках української великої рево-
люції на її східніх й західніх землях,
виникнули в ЗДА три організації,
які за своє завдання поставили під-
готову допомоги, а згодом реальну
допомогу державним емансипаційним
змаганням українського народу н а
рідних землях. Були це, хоч як важ-
ко ставити їх нарівні побіч себе, три
організації: Українська Народна Ра-
да, Федерація Українців у З'єдинених
Державах і Український Народний
Комітет. Мабуть не від речі буде са-
ме в цьому Альманасі представити