упра в а здобуття української дер-
"
жави — це справа цілої нації ук-
раїнської, а не якоїсь кляси її чи пар-
т і ї . . . "
Так говорив Симон Петлюра.
Ким був Петлюра для України і ії
народу? Я хочу процитувати відомі
вже, певно, для українців слова ро-
сіянина, члена російської Академії
Наук Корша, який надзвичайно при-
хильно ставився до української на -
ціональної справи. Задовго до револю-
ційних подій, в році 1915-му, акаде-
мік Корш говорив: „Українці самі че
знають, кого вони мають серед себе.
Вони гадають, що Петлюра — видат-
ний редактор, патріот, громадський ді-
яч тощо. Це все правда, але не вся
правда. Петлюра — безконечно ви-
щий за те, що про нього думають. Він
— з породи вождів, людина з того
тіста, що колись у старовину закла-
дали династії, а в наш демократичний
час стають національними героями.
Живе він у несприятливих умовах і
не може виявити себе. Та хто знає, чи
не зміниться все навкруги нас? А
коли зміниться, буде він вождем на-
роду українського Така його доля..."
Чому, власне, Петлюрі доля судила
очолити визвольну боротьбу україн-
ського народу? Збігом обставин, при-
падково? Думаю, що це сталося зов-
сім природньо і випливало як із без-
умовно геніяльної індивідуальности
Петлюри, так і з його діяльности пе-
ред і після Української Національної
Революції 1917 року. Брак часу не
дозволяє зупинитися над деякими да-
ними з біографії Петлюри, але це не-
обхідно, щоб дати яснішу відповідь на
поставлене вище питання. Тому —
дуже коротко:
Юнак Петлюра очолює український
гурток в Полтавській семінарії, далі
він член-основоположник Революцій-
ної Української Партії, що першою з
новітніх українських партій постави-
ла в свою програму гасло: самостій-
на Україна шляхом політично - націо-