еЬомоцшш
J'
оnoma
і поетичнаО
...Не в гіперборейських трясовинах,
А тут, де вічне море йдревній степ,
Де гуркотить майбутнім Україна,
Він із землі залізом нам зросте!..
(„Київ” — Евген Маланкж)
^вітова історія не занотувала ви
падку, щоб якусь країну з іще не
виразно окресленим поняттям „на
род” поети обернули в національну
державу. Але в дорозі людини від ро
дів і племен до народів, а згодом на
цій — поети майже всюди відіграва
ли першорядну ролю. Вони допома
гали своїм народам скорше „побачи
ти” власне національне обличчя.
Сприяв формуванню нашого народу
ще княжий поет Боян, закликаючи
в „Слові про полк Ігорів” до народ
ної єдности; сприяли цьому поети на
шого середньовіччя; немов цементом,
єднали народ в одно своїми думами-
піснями наші мандрівні кобзарі та
бандуристи...
Справді реформаторську ролю в
процесі формування нашого народу
на шляху до нації відіграли Тарас
Шевченко, Леся Українка, Іван Фран-
ко — ці три головні остої духової
нової України. Наша література не
становить у цьому вийнятку. Поляки
завжди підкреслюють велетенську
ролю Адам'а Міцкевіча і Юліюша
Словацького в їх національно-виз
вольній боротьбі та державному від-
Написав Леонід Полтава
родженні. Клясик білоруської літе
ратури Янка Купала зробив для ста
новлення свого народу стільки, скіль
ки наш Кобзар для України. Поет,
драматург і філософ Латвії, Яніс
Райніс, після кількарічного перебу
вання на засланні (також біля Ура
лу), повернувся в 1903 р. на свою
батьківщину, як поет-громовержець,
поет-самостійник. Він ще довго жив
за кордоном, зокрема у Швайцарії,
до Латвії повернувся в 1920 p., і че
рез 9 років помер... Але дослідник А.
Міллерс писав: „Якщо під час пер
шої світової війни латвійські селяни
стали думати державними категорі
ями, то в цьому велика заслуга Рай-
ніса”.
Поети не лише підготовляли (і під
готовляють, навіть у вік розбиття
атома й початку освоєння космосу)
свої народи до переходу в націю чи
до боротьби-революції за свої держа
ви. Між „декабристами”, що пробу
вали повстати і на півдні України,
і в Петербурзі проти деспотичного ца
ризму, половина членів були поета
ми. Вони вивели на бій навіть Чер
нігівський полк. Але все скінчилось