СОВЄТСЬКА БІОГРАФІЯ ІВАНА ФРАНКА
Написав Лука Луцгв
Дослідники Франкової творчости
відчували брак поетової біографії.
Правда, сам Франко дав кілька своїх
автобіографій, але вони були зако
роткі і тільки загально інформували
про його життя. Відомий дослідник
Франкової творчости акад. Михайло
Возняк написав життєпис І. Франка
на кілька сот сторінок, але його чо
мусь не надрукували. Мабуть, уважа
ли, що Возняк не написав Франкової
біографії так, як треба Москві. А
Возняк мав найбільше даних на те,
щоб найкраще написати Франків
життєпис: він докладно використав
поетів архів у Львові, написавши ко
ло 300 праць про автора „Мойсея”.
Завдання написати біографію І.
Франка дістав молодший підсовєт-
ський франкознавець Іван Басс,* ав
тор праці про прозові твори І. Фран
ка, в якій натягнув всі Франкові про
зові твори на копито реалізму і зро
бив автора „Великого шуму” і „Пе
рехресних стежок” предтечею тепе
рішнього совєтського реалістичного
напрямку — єдино дозволеного у
„вільній країні рад”, т. зв. соціаліс
тичного реалізму.
її:
**
Треба ствердити, що І. Басс знає
увесь матеріял, на основі якого пише,
але замовчує те, що не відповідає ви
могам совєтської московської ідеоло
гії. А ці вимоги такі: кожний укра
їнський письменник давнішої доби
має бути політичним москвофілом і
домагатися, щоб Україна була завж
ди об’єднана з Росією; він повинен
бути атеїстом; він має любити росій
ський нарід та його передову культу
ру і бути під впливом російських
письменників.
Не маючи місця на те, щоб доклад
ніше обговорювати Бассову „Біогра
фію” Франка, звернемо увагу на міс
ця, де він перекручує правду, і на йо
го речеві помилки. І так Басс пише,
що в „базеліянському монастирі ор
дена василіян у Дрогобичі . . . всі ви
кладачі, крім учителя „красного пи
сання” були монахи-єзуїти”, що є
нісенітницею, бо там були самі Ва-
силіяни, і Єзуїти не мали там що ро
бити. Франко згадує ще про одного
світського вчителя в цій школі і ду
же його хвалить.
На 25-ій сторінці Басс пише про
Яська Романовського, —товариша І.
Франка в „цьоці” Кошицької, а в дій
сності це був Ясько Романський. Так
само звався і його батько на ст. 26.
На 31 ст. надруковано між письмен
никами „Кляйота” — замість „Кляй-
ста”.
На 49-ій ст. Басс вичисляє вірші,
які Франко друкував в 1875 p., але
не згадує вірша під заг. „Хрест”,
який Франко написав „на просьбу пи-
томців Духовної семінарії у Львові —
як привіт митрополитові Йосифові
Сембратовичеві в день його іменин”.
*) Іван Басс. ІВ А Н ФРАНКО . Б іо
граф ія. Видавництво „Наукова Дум
ка’\Київ, 19'66, ст. 256..