Написав Методій Борецький
Д одорож людини на Місяць та її
щасливий поворот на Землю за
гально уважають подією епохально
го значення. Ця експедиція в бага
тьох аспектах перевищує такі доте
перішні осяги людства, як відкриття
американського материка Колюмбом
та розбиття „неподільного’’ атома.
Головною і основною причиною ко
смічних дослідів, а зокрема виправи
на Місяць, був і є гін людини відкри
вати все нове і невідоме.
Досліди над поверхнею Місяця по
чалися ще на початку XV II століття
(1609), коли Ґалі.лео Ґалілей (1564г
1642), засновник експериментальної
фізики і астрономії, уперше в історії
людства спрямував свій далековид у
напрямі Місяця. На підставі телеско
пічних студій він виготовив першу
мапу поверхні Місяця.
Хоч від першої телескопічної обсер
вації Місяця до першого вступу лю
дини на його поверхню минуло коло
чотирьох століть, приспішені нама
гання здобути поверхню Місяця по
чалися щойно в 1950-их роках. Безпо
середньою причиною цього приспі-
шення був успішний випуск 4 жовт
ня 1957 р. Совєтським Союзом „Спут-
ніка” в орбіту довкруги Землі. Цей
факт започаткував далекопростірні
змагання двох найбільших світових
потуг: З ’єднаних Стейтів Америки і
СССР. Хронологія подій у цих зма
ганнях, що довели до перемоги ЗСА
внаслідок успішного причалення двох
астронавтів на поверхню Місяця 20
липня 1969 p., довга, трудна і зв’яза
на з людськими жертвами.
Поштовх до ще більшого приспі-
шення космічних перегонів прийшов
12 квітня 1961 року, коли СССР вис
лав Юрія Ґаґаріна в космічному ко
раблі „Восток”. Ю. Ґаґарін облетів
Землю і щасливо повернувся на. при
значене місце. Це був перший лет лю
дини в космосі взагалі. Після того
успіху Совєтського Союзу президент
ЗСА Джан Ф- Кеннеді покликав до
життя окреме тіло, завданням якого
було виготовити пляни та керувати
всією діяльністю космічних дослідів,
а зокрема намаганнями вислати лю
дину на поверхню Місяця ще перед
кінцем 1970 року. Це керівне тіло
названо Крайовою Аеронавтичною і
Космічною Адміністрацією, а в ско
роченні НАСА.
Плян НАСА відносно дослідів кос
мічних просторів та висадки людини
на Місяць складався з трьох про
грам: мМ'еркюрі*\ „Джеміні” і „Апол-
ло”.
Внизу подаємо в хронологічному
порядку події, які довели до успіти-
<)
ЕПОХАЛЬНА
v
ПШЯ