Успішне зреалі зування збіркової ак
ції, в сумі вищій, як запляновано, по
над 100 000 дол. було великою неспо
діванкою для уряду Галицької Рес
публіки та Представництва ЗУНР у
Вашингтоні: д-ра Л. Цегельського,
як голови Представництва та д-ра Л.
Мишуги як голови Фінанеово-Торго-
вельного Відділу та від літа 1921 р.
й голови Представництва.
На успіх, а то й перевершення збір
кової акції вплинули у великій мірі
активність д-ра Л. Мишуги та його
дипломатичні і організаційні здібнос
ті в реалізації збіркової акції, яку пе
реводили фактично активні громадсь
кі діячі із проводів українських орга
нізацій.
Велику заслугу для успіху збірко
вої акції мала невелика громада збір-
щиків, в першу чергу священики —
парохи українських церков у ЗСА,
голови, секретарі та скарбники гро
мадських організацій, як також д-р
С. Демидчук, який прибувши до ЗСА
в 1914 році підготовив ґрунт під по
літичну та допомогову акцію серед
американської еміграції українського
роду. Але не меншу заслугу мала й
уся велика тристатисячна маса ук
раїнської еміграції в ЗСА, яка в
тяжкій матеріяльній ситуації настіль
ки була свідомою, що зуміла оцінити
всю вагу державного визволення Рід
ного Краю.
Для прикладу можна навести та
кий фа к т : один старенький наш емі
грант 1890-их років з Чикаго закупив
у 1921 р. облігацій за весь свій зао
щаджений фонд сімсот долярів, зали
шивсь без цента при душі. Коли йому
звертали увагу збірщики, що може
і таке статися, що вплачені ним на
позичку гроші не будуть йому повер
нені, бо можливо Галичина не зможе
відреставрувати своєї державности,
зважаючи на загальний спротив сві
тових потуг відродженню українсь
кої державности, старенький безімен
ний еміґрант, подумавши, відповів:
„Якщо не буде нашої держави, то хай
шл як трафить і всі мої гроші".
Факт зібрання для
української
справи 138 000 дол. за не цілих два
роки, не враховуючи 57 930 дол., пе
ресланих в 1917/21 pp. до Києва та
Галицькому урядові на оборону ук
раїнської державности, може бути за
писаний золотими буквами в історії
американської України. Обговорена
тут збіркова акція була вже другою
протягом 1914-1923 років грошовою
кампанією серед жертвенної україн
ської спільноти у ЗСА.
На цьому місці треба особливо під
креслити ролю д-ра Луки Мишуги,
як промотора фінансової справи від
імени дипломатичного Представницт
ва ЗУНР. Д-р Лука Мишуга був без
посередньо відповідальний за всю
збіркову акцію, її більший чи менший
успіх. Ніхто інший, як д-р Л. Мишу
га та його штаб працівників із Фінан-
сово-Торговельного Відділу та всього
Дипломатичного Представництва бу
ли тими, які вели точну фінансову
контролю грошових приходів та опе
рацій і звітування про збіркову ак
цію.
Л І Т Е Р А Т У Р А :
Т.: Українсько-Американська
Полі
тична Акція у роках 1914-1920. Ювілей
ний Альманах 1894-1944 — виданий з
нагоди п'ятдесятилітнього ювілею Ук
раїнського Народного Союзу під редак
цію д-р Л. Мишуги, Джерзі Ситі, 1944,
ст. 112-127.
К.: Три Українські Місії у Вашингто
ні, Ювілейних Альманах 1894-1944, під
редакцією д-ра Л. Мишуги, Джерзі Си
ті, Н. Дж., 1944, ст. 292-293.
М. Настасівський: Українська імігра
ція в Сполучених Державах.
С. Демидчук: Пів століття громадсь
кої праці (1905-1955), Ню Иорк, 1956.
Т. Батюк: Президент Вільзон і справа
України, Громадський Голос, ч. 10, 11,
Х-ХІ, 1957. Ню Иорк.
Письмові та усні інформації від голо
ви Торговельно-фінансового
Відділу
Представництва ЗУНР Д-ра Л. Мишуги
із вересня 1952 p., д-ра С. Демидчука,
о. П. Понятишина зі Стемфорду — го
лови Українського Комітету в Ню Нор
ку, громадського лемківського діяча в
Америці А. Пельца, п. Кочана з Чика
го, п. Павчака з Бруклину та інших.