Василь ДІДЮК
УКРАЇНСЬКЕ ТОРОНТО
Назва „Торонто" походить від індіянського слова ,,місце
зустрічів" (мітінґ плейс). Першим українцем, що прибув до Торонто
у 1901 році- був Дмитро Яворський з містечка Обертин в Галичині,
другим був Н. Остапович із Заліщицького повіту. З ним прибули ще
два українці, яких імен не подано. Ті перші піонери заснували в 1910
році перше українське релігійно-допомогове товариство ім. св.
Михаїла, а від нього постала українська католицька парафія, яку
організував о. Лев Сембратович з Баффало, ЗСА, у 1911 році.
Першу українську церкву побудовано при вулиці Френклін у 1914
році з парафіяльним домом для священика.
За старанням о. Н. Бали постала друга католицька парафія у
1927 році з церкви Пречистої Діви Неустанної Помочі в середині
міста, на вулиці Бетгирст. Одна частина заснованого у 1910 році
товариства, яке з якихось причин розділилось, купила свій
невеликий Український Народний Дім, званий ,,Піплс Говм", на
Липпинкат вулиці. Найбільше організаційного труду вложив
Василь Буртник. Друга частина згаданого товариства також купила
свій власний
дім на вулиці Бетгирст,
назвавши його Українським
Робітничим Домом. Обидві церкви були перебудовані й існують до
сьогодні. Робітничий Дім, що був в посіданні т.зв. „проґресистів-
комуністів", став пристановищем різної інтернаціональної
збиранини, яка визнавала комуністично-московську ідеологію.
Сьогодні цей дім фактично порожній і є на продаж.
Найбільше українців, які прибували в тому часі до Торонто,
гуртувалося при українських католицьких церквах. Згадуване вгорі
товариство з 1910 року зміняло свою назву і статутові заложення. В
1912 році переіменувало себе у Товариство ім. Т. Шевченка, пізніше
ще розбилося на кілька груп, що різнилися політично і сперечалися
поміж собою на тлі релігійному, національному, соціялістичному і
комуністичному. Нарешті о. Йосиф Боярчук і Михайло Подлуже-
вич зорганізували Братство св. Миколая як перший відділ
Українського (тоді Руського) Народного Союзу ч. 49. У першій
його управі були: Павло Баран — голова, Василь Буртник — касир і