БУДУЧНІСТЬ ПОЛЬЩІ.
А основі риського мира межи- Польщею та москов
ськими большевиками Польща дістала під свою вла
ду великі просторі непольських земель. Згодилися
нібито українські делегати сим договором на віддан-
іє Польщі українських земель, що находилися під польською
жупаційною властю на основі дозволу аліянтсь'ких держав,
•о є Східну Галичину. Віддали кромі сього Полякам україн-
ькі землі на Холмщині, Волині, Поліссю і Поділлю. Віддали
>азом понад 12 міліонів непольського населення та простір
іемлі, виносячий тільки, що половина Польщі.
Однак показуєсь з відкликів польських політиків, що на-
»ть сі хижацькі загарбання не вдоволили вовчого апетиту
юльських імперіалістів. Вони вже отверто дебатують над тим,
ікби то їм дістатися до Чорного Моря, якби то заняти Україну
то Дніпро, якби то відбудувати давну історичну Польщу.
Іольські політики кажуть, що без тих земель Польща лншить-
:я малою, незначною, бідною державою, що вона потребує їх
тте, щоби удержати в світі свою независимість.
Се стремлінне Поляків до відбудовання історичної Поль
ці вказує на ті чинники, що в першій мірі вирабляли у Поля-
гів політичні світогляди, національні почуття та національні
Зажання. З них видно, що Поляки думають про увесь простір
давньої Польщі як про польську власність, яка після всякої
;лушности має бути звернена Полякам як її правним власни
ки. Такого переконання набрали вони від своїх політичних
діячів, а ті від польських письменників і поетів. Якби Поляки
зозбирали свою історію розумом, а не серцем, то вони булиби
додумалися чогось зовсім инчого, як стремління до загарбан-
ІЯ українських, білоруських, литовських земель під свою вла-
цу. Якби кождий Поляк був лише прочитав собі уважно істо-
зію Польщі, -—а під словом уважно треба розуміти не навчен
еє на память імен польських королів та їх коханок, але зрозу-
міннє великих народних стремлінь та рухів, — тоді польська
політика певно інакше заховувалась супроти сусідів Польщі.
Було' кількох польських письменників і вчених, які завда
ли собі труду навчитися так польської історії. Вони розпові
дають нам дуже цікаві річи про упадок Польщі, колись най-
могучійшої держави у світі. Ось що говорить один з найбіль
ших істориків польських, Міхал Бобжиньскі, професор краків
ського університету, член польської академії наук, загально в
Польщі признана польська наукова повага, а притім людина,
якої ніхто не може підозрівати за прихильність до Українців,
сам член шляхоцької польської партії, відомий україножер на
становищи віцепрезеса галицької шкільної ради краєвої, а опі
сля на становищи галицького намісника: