виводить свої права з прав поодиноких національних держав,
зрікаючихся добровільно частини сих прав.
Становище України в російській федеративній републиці
лишиться на будуче виразною осторогою для других народів
про небезпеки федеральної злуки з могучим сусідом. Історія
України під болошевиками буде во віки учити поневолені на
роди, що з усуненнєм суспільних кляс не конче мусить наста
ти національне визволеннє та що селяни, робітники і уряднича
інтелігенція потрафлять угнітати національно так само добре,
як царі, шляхта і буржуазія.
Федерація як етап до независимости.
Буває таке, що угнетений народ годиться на федерацію
не тому, що вона ^вляєсь запорукою його існовання, але тому,
що його до сього примушують зовнішні обставини, передо
всім просте насильство з боку його переможного сусіда. Зго-
джуєсь на неї тому, що уважає федерацію з одного боку за
щось кращого від того, що було, за постук супроти минув
шини, а з другого боку за основу до боротьби за здобуттє
дальших прав. Хоч федеративна звязь з могучійшим сусідом
не може вдоволити народа, що хоче правити своєю землею
після сього бажання і свого розуміння своїх інтересів, все таки
слабший народ уважає себе за оправданого приняти федера
цію в такій ціли.
Примусова федерація
великан на глиняних ногах.
До того, богато уиажає федерацію за непостійну держа
ву. Вони вказують, що кождий горожанин федерації винен
подвійну вірність, одну супроти своєї держави, другу супро
ти федеральної влади. Кілько разів інтерес держгви супере
чить з інтересом цілости, тілько разів в душі кеждого горо-
жанина відбуваєсь боротьба межи двома льояльностями; він
вагаєсь, чи бути вірним частині, своїй близчій вїтчині, "и бути
вірним цілости, снеїй зеликш вітчині. Особливо в час війни
цілості! гроти частини така боротьба неминуча. Так було в
Злучених Державах Америки, як федеральні власти видали
війну південним стейтам; тоді кождий південний горожанин
мусів відповісти собі на питаннє, з ким йому іти, чи з північ
ними державами за федерацію і свободу рабів, чи з полудневи
ми державам;' і за конфедерацією держав і проти свободи ра
бів, Міліони людий на полудни пішли тоді за південними стей-
тами, дарма що північні держави були з південними тої самої
крови і тої самої культури. О скілько лекше буде рішитися
проти цілости, а за частиною, проти федерації, коли держава
буде також народом, коли федеративна вдасть буде спочива
ти в руках чужих національно людий, або буде вживатися на
користь чужої нації! Навіть мови нема, що в такім случаю по-
бідить чувство вірности своїй нації, близ"ій вітчині, свому