ЗВІДКИ ВЗЯЛИСЯ НАЗВИ КРАЇВ І НАРОДІВ .
АЗВИ країв та народів роблять вражіннє, що вони
походять з такої давної старини, що й початку їх
не прослідити. Так воно й є з декотрими народами,
але далеко не з усіма. Історію імен богато країв
та народів можемо прослідити і показати, як,
звідки і коли вони повстали. І богато цікавого можна навчи
тися з сього.
Народи, що самі себе називали.
Передовсім, мало народів самі собі вибрали свою націо
нальну назву.
А
До них можнаби зачислити Мадярів; хиба вони самі нада
ли собі се імя, яке по їхньому значить тільки, що „благород
ний". Про Поляків кажуть їх власні історики, що вони давній-
ше називалися „лєхіцьким племенем" та що се. в їх мові зна
чить тільки, що „лицарське племя". Зачислити тут треба також
Жидів, котрі називали себе Ізраілтянами, тобто такими, що
бсрються за Господа, або, що з Богом побіджують.
Декотрі народи самі назвали свій край, а доперва з сього
пішла назва народа. Очивидно, що природні богацтва краю
робили на своїх людий найбільше -вражіннє. Ось, Аргентина
се тілько, що „край срібла"; Каліфорнія се скорочені еспан-
ські слова, що значуть „горіюча піч"; Арізона се „золото
носний край"; а Буковина очивидно „край буків". Деколи на
зва се просте звеличаннє краю; приміром, Аляска, се індійське
слово, що значить „величава земля".
Цікава дуже сварка межи вченими за походженнє націо
нальної назви Голяндії. Кажуть одні, що се слово повстало зі
злучення в одно двох слів, а то слова „голь", котре значить
„низовинний", та слова „лянд", себто „край"; разом се малоби
значити „низовий край", — назва дуже підходяча до Голян
дії, котрої більша частина лежить низче уровення моря, бо
колись се було морське дно. котре забрали морю невсипу
щою працею роботящі Голяндці і забезпечили перед фйля-
ми великими гатами. На правдивість сеї назви малаби вказу
вати друга назва краю, яка вживається попри імя Голяндія,
а то назва Нідерлянди, що также значить тілько, що „низо-
діл". Другі учені не годяться зі сим поясненнєм та виводять
слово Голяндія від слів „оллянт" та „лянд" та кажуть, що се
значить, чи значило, „край трясавиць"—від тих великих мо
чарів, що колись вкривали Голяндію, заки Голяндці їх вису
шили каналами та вітраками. Наконець треті стараються до
казати, що назва Голяндія походить від слова „гольтлянд",
котре малоби значити „край лісів". Кажуть вони, що Голян
дія в давнину вкрита була лісами, котрим вона завдячувала