РЕЛІГІЙНЕ ЖИТТЄ СЕРЕД МОСКАЛІ В
А УКРАЇНЦІВ .
РО ріжницю межи Українцями та Москалями в справі
відношення до релігії, обрядів, молитви і т. д. за
говорили вже давно. Ще відомий український істо
рик та етнограф Микола Костомарів доглянув та
розібрав її в своїй статті про дві руські народности.
Костомарів про релігійність Москалів.
Після нього, уже в глибоку давнину проявилася в москов
ській нації певна прикмета, складаюча відріжняючу черту,
протиставляючу її-до української народної маси. Сею прикме
тою, що станула виразно в суперечносте з національними
прикметами Українців, Костомарів уважає відношеннє до
обряду, до формул, сконцентрованнє в зовнішности. На дум
ку Костомарова, Москалі ріжняться від Українців в релігійнім
згляді тим, що вони звертають увагу не на те, які переміни має
робити релігія в душі чоловіка, не на внутрішнє удосконален-
нє людини і на великі думки про відношеннє чоловіка до Бо
га та другої людини, але на зовнішні прояви релігії, на те, як
він має сповняти релігійні обряди, як він має заховуватися при
молитві або при релігійній церемонії.
На доказ своїх поглядів про сі недостачі релігійного жит
тя серед Москалів Костомарів покликувався на історію релі
гійних рухів серед московського народа. Він показував, що
московські єреси не зачіпали сушних справ церкви, але боро
лися за побічні справи. Основою єресий були не передумані
питання про релігійні справи, але схоплені поверховно супе
речки. Московський народ усе віддавався спорам за зовніш
ність. Ними богата ціла історія Москви.
Кількох московських письменників, виходяча з цілком
зрозумілого московського націоналізму, намагалися збити ви
води Костомарова. Однак докладні досліди над релігійним
життєм Москалів та Українців, переведені вже після Костома
рова, здається оправдали в значній мірі погляди Костомарова.
Ще більше світла на релігійну сторону життя сих двох славян-
ських народів кинули розсліди заграничних вчених та подо-
рожних, котрі, приїзджаючи з других країв, мали ширший го
ризонт, ширші основи до судження таких справ, як релігійне
життє народа. Серед нашого народа висліди сих розслідів не
відомі, і лише сему можна приписати те, що так богато наших
людий думає про релігійну ,а в слід за тим національну єд
ність з Москалями.
D