НАШІ МОГИЛИ НА ЧУЖИНІ
Написав ІВАН ЛЮДИМ
Вони переважно безіменні. Ніхто не
пильнував ставити тривалих пам'ятни
ків над незнаними шукачами кращої
долі, що мандрували небезпечними
шляхами Америки, що вмирали з ви
снаження, з непосильної праці та не-
переносного підсоння Парагваю, Ар
гентини, Канади, кого завалювали не-
вблагані примітивні шахти, придавлю
вали дерева, хто скочувався на най
нижчі щаблі у галасливих портах усіх
країв світу.
Треба було величезної усвідомлюва-
льної праці, треба було зрости мате-
ріяльно, об'єднатися в могутні органі
зації, щоб створити власні кладовища,
де спокійно спочивають, під власними
хрестами, сини далекої країни.
Проте й тепер не кожне скупчення
українців в Америці може почванити
ся так упорядкованим кладовищем, як
Филаделфія. Немає цього у більшості
поселень українців, де вони користа-
ються звичайно куточком у загальних
кладовищах. Ці куточки, по деякому
часі, зникають. На місце давніх могил
виростають нові, й ніхто не цікавиться
долею попередніх поколінь, що їм так
недовго доводиться лежати на одному
місці, яке треба уступати іншим. У про
мисловій країні, що живе інтересами
хвилини, що постійно поспішає у вели
чезному цивілізаційному розвитку, не
має відчування вартости й значення
могил.
Проте тут, десь у якихось актах най-
різніших урядів, в тому числі і в книгах
управ кладовищ, записані імена по
мерлих. Немає цього з іменами міль
йонів наших земляків, що загинули і
гинуть на примусових працях у неісхо-
димому Сибіру або тих, що їх закопу
ють потаємно по усіх містах і селах
України, як це було у Вінниці. Це са
ме відноситься до місць спочинку соток
тисяч героїв, що полягли в обороні сво
єї землі на Батьківщині і на чужині і
що їх закопувано серед наступів, втеч,
боїв, на ніяких мапах не позначаючи,
де „лягло спочити козацьке біле тіло".
І це відноситься до соток тисяч тих,
хто був під час останнього лихоліття
Типовий куточок цвинтаря в Німеччині
з могилами скитальців.
вивезений на працю до Німеччини й
до тих, хто вмирав у втечах, поране
ний, виснажений голодом, задушений
потягами і фабричними машинами,
вмирав позбавлений лікарської помо
чі і права бути похованим, як усі.
Отож, у розумінні дійсної опіки над
могилами, чому культурні народи при
свячують велику увагу, ми безпорадні.
Наявно це можемо добачити з місць
вічного спочинку наших близьких у
маленькій лише частині світу, — на
півдні Німеччини, де деякий час (від
1947 до 1951 року) діяло Товариство
Охорони Могил при Музеї-Архіві
УВАН.
По закінченні воєнних дій у Европі
ті, кому пощастило залишитися живи
ми, опинившись у Баварії, усюди на
трапляли на наші могили. Найбільше
їх було поза мурами нормальних кла
довищ. Представників „нижчевартісної
раси" звичайно не ховали по-людсько
му. Для них відділювали кавалок піс-