мов від імени своїх братів по перу в
поневолених країнах:
Хочем землю узяти з бою —
Стати на ноги, стати собою!
Доки підготовляється ґрунт для
національних революцій на сході Ев-
ропи, які розвалять Російську імпе
рію, без „дозволу” ОН, в Україні, в
отій убогій „робітничо-колгоспній
державі” (цікаво, що саме інтеліґен-
ції немає місця в офіційних совєт-
ських назвах!), народ за свої скромні
заробітки самовільно ставить пам’ят
ники Т. Шевченкові, І. Франкові, О.
Кобилянській, М. Кропивницькому та
іншим діячам культури; за останні
три роки наш народ збудував, від
крив і утримує понад 4 000 краєзнав
чих та історичних музеїв і кімнат (з
вимушеним бюстом Леніна); проби
ваючись крізь комуністичну цензуру
— колгоспники, робітники, академі
ки домагаються на шпальтах совєт-
ської преси збереження історичних
українських пам'яток — нашого на
ціонального пашпорта, бо хто не має
минулого чи не знає минулого — той
не має ймайбутнього...
В Україні вже розпочалася духова
революція. Те, що там діється, що
спостерігаємо навіть здалеку, включ
но з трьома самоспаленнями україн
ців з останнім вигуком „Хай живе са
мостійна Україна”, — це перша її
стадія. Особливу ролю в підготові ві
діграють знову таки українські пое
ти (на батьківщині та йпо цей бік),
працівники національної культури у
всіх її проявах. Маємо більше йбіль
ше пориваючої революційної поезії.
Але коли б знову дійшло тільки до
поетичної революції — то Україна
знову програє.
НЮИОРКСЬКА ПІДЗЕМКА
Написав Роман С. Голіят
Дайбільша в світі собвеєва лінія —
це нюйоркська. Для поліпшення
та зміни старих поїздів, які на дея
ких лініях курсують понад 60 років,
на бюджетовий рік 1969/70 приділе
но 52 мільйонів долярів. Наприкінці
1970 року нові поїзди будуть приді
лені на лінії БМТ і ІНД. Нові вагони
матимуть 75 футів довжини, тобто,
будуть н-а 15 футів довші від старих,
в них буде 72 сидячих місць (в ста
рих є тільки 56), один вагон вміщати
ме 300 осіб, тобто на 80 осіб більше від
старого типу вагонів. Новий собвеє-
вий поїзд матиме тільки 8 вагонів
(старі мають 10). Нові поїзди розви
ватимуть скорість до 70 миль на го
дину, — старі тільки 50 миль.
Нові вагони будуть мати краще ос
вітлення, літом будуть охолоджувані.
Тепер біля 300 вагонів має охолод
жуване повітря. Усіх вагонів на ню-
йоркській собвеєвій сітці 7.300. Кож
ного дня з цієї транспортації корис-
тає 4.5 мільйона осіб.
Минулого року видано 360 тисяч
дол. на направу шкоди, заподіяної
вандалами, тобто розбиті вікна, порі
зані сидження і ін.
Ця найбільша в світі транпортацій-
на сітка належить до Ню Иорк Ситі
Транзит Авторіті. В цій установі на
віть на високих позиціях можна зу
стріти українців. Це — інж. Чарлз
Буш, інж. Петро Саляк, інж. Воло
димир Фриз, інж. Нестор Пінковсь-
кий та ряд інших. Своєю взірцевою
працею вони здобули собі кращі по
зиції в інженерному департаменті.