Українська дитяча
опера іоперета
Написав Леонід Полтава
Далеко не всі народи світу можуть
похвалитись власними, націо
нальними оперовими творами, ще
менше — операми й оперетами, на
писаними для дітей і доросту.
Батьківщиною опери є Італія. І це
правда, що ще в 1817 році великий
Джоаккіно Антоніо Россіні, автор
близько 40 опер, написав лірично-ко
мічну оперу ,,Попелюшка" — казку,
але в первісному задумі ніяк не для
дітей (в 1816 р. Россіні написав у
Римі іншу, так зв. „комічну оперу",
безсмертного „Севільського цируль
ника"). Комічні опери та опери-буфф
ні в ті часи, ні згодом, окремо для ді
тей не призначались і їх для дітей
не писали.
Батьком національної — і світової!
— дитячої опери був українець, наш
великий композитор Микола В. Ли-
сенко, про творчість якого в цій ді
лянці див. нижче. Першу для ді
тей „оперку", як її називав сам ком
позитор, „Коза Дереза", Микола Ли-
сенко створив в Україні в 1888 році.
Першу дитячу оперу в західній час
тині Европи створив німецький ком
позитор Е. Гумпердінк — „Гензель і
Ґретель" — у 1893 році. Тому без
перебільшення можемо сказати, що
як автором першого в світі клясично-
го оперового твору був італійський
композитор К. Монтеверді (опера
„Орфей", 1607 p.), так автором пер
шого в світі оперового твору для ді
тей був український композитор, ос
новоположник нової доби в українсь
кій музиці, Микола Лисенко.
Мало чести приносить совєтській,
московського видання з 1965 p., „Те-
атральной Знциклопедии" за редак
цією П. Маркова й 9-ти інших ака
деміків і театрознавців, твердження
в 4-му томі на стор. 175, що „Перши
ми операми для Дітей були „Кіт, Ко-