ПА Т ТОН
Написала Віра Дорожинська
„Ми не бажаємо, щоб жаден з вас
згинув в боротьбі за батьківщину.
Нехай від нашої зброї гинуть вояки
ворога. . ."
Це вільний переклад з частини
звернення генерала Паттона до аме
риканських вояків. Дослівного пере
кладу подати неможливо, бо генерал
Паттон славився винятковою барви
стістю мови, яка не завжди надається
до друку.
Пишемо для українців старшого
віку, тих, що під час другої світової
війни самі воювали, або добре розу
міли хід війни, були ознайомлені з
іменами видатних стратегів та, при
їхавши до Америки, не змогли на
стільки оволодіти мовою, щоб вільно
читати твори з життя основних вій
ськових фігур, оперуючих на шахів
ниці великої війни.
Тому, що ім'я генерала Паттона
дороге майже кожному з нас, хто бо
ровся чи сьогодні бореться проти ко
мунізму, пишемо про нього. Певні,
що не тільки молодь, але і старше
покоління з зацікавленням подивить
ся один з найкращих фільмів, пока
заних на екранах американських те
атрів — „Паттон".
Фільм збудований на правдивих
данних з життя генерала та доскона
ло зіграний артистом Джорджом С.
Скотом. Не гірше зіграна роля доб
рого приятеля Паттона ще з Вест
Пойнту — генерала Омара Бредлі —
артистом Карлом Маулді. Паттон,
геніяльний стратег, глибоко релігій
на людина, безкомпромісовий патріот
Америки, ненависник комунізму, по
ет, мрійник і як більшість людей, що
стоять на межі геніяльности, не зав
жди зрозумілий в своїх діях пересіч
ному обивателю. Людина високоосві
чена, надзвичайно культурна, з не
обмеженим знанням історії взагалі, а
військової особливо. Не тільки поет,
але й автор двох найцінніших праць
про оборону проти висадки чужих
військ з моря на землю ("Amphibious
Operations", "Defense of Gallipoli").
Володіючи декількома мовами, опи
таний, славився блискавичністю ду
мання та відвагою вислову своїх ду
мок. Оглядаючи барвисту параду ту
ніських військ, на запит міністра, як
йому подобаються вояки, відповів:
„Надзвичайно імпозантні . .. комбіна
ція старих біблійних історій та су
часного Голлівуду". При окупації
Сицілії, генерал Айзенгавер наказав
Паттонові не очолити наступ, лише
прикривати ліве крило маршала
Монтґомері, якого Паттон не дуже