Гетьман Богдан
Хмельницький
я ка продиктувала б створення влас
ної збройної сили, готової і спромож
ної до оборони державної волі. Це не
значить, що Україна не потребує і не
потребуватиме союзників. Ніякий на
рід і ні яка держава не можуть жити
в ізоляції. Але порозуміння, союзи,
договори мають тільки тоді дійсну
тривку вартість, коли вони творені на
базі рівного з рівним, а не на базі ви
користовування сильнішим слабшого
союзника ради задоволення власних
тимчасових амбіцій чи концепцій, ані
теж не на базі шукання допомоги від
сильнішого з узалежненням себе від
нього.
ПОЛІТИЧНІ АНАЛОГІЇ
17-го і 20-го СТОРІЧЧЯ
Ото ж, конкретно, русофільська по
літична концепція виявилася в історії
України найяскравіше в Переяслав
ському договорі 18 січня
1654
року,
що його Богдан Хмельницький склав
з Московщиною, розчарований оста
точною політичною невдачею воєн
України проти Польщі та складених
в їхньому ході союзів з Польщею. Без
уваги на різні інтерпретації Перея
славського договору, що їх зробили
українські історики М. Грушевський,
А. Яковлів, В. Липинський і інші,
Дмитро Дорошенко правильно ствер
джує, що у практичному висліді так
званих 11 статтей, які становили зміст
чи навіть текст Переяславського дого
вору, „московський цар затримав за
собою ніби найвищу владу над Укра
їною."
Смерть Богдана Хмельниць
кого 6 серпня 1657 р. і щораз до
шкульніший натиск московської агре
сивної політики супроти України спо
нукали гетьмана І зана Виговського,
який прийшов до влади після корот
кого й номінального гетьманування
16-річного
Юрка
Хмельницького,
скласти з Польщею Гадяцький дого
вір, 16 вересня 1658, що його фак
тичним автором був, мабуть, високо
освічений і талановитий козацький
дипломат Юрій Немирич. Найсвітлі
шим моментом зірвання України з
Московщиною була перемога козаць
кого війська над московським під
Конотопом 28-29 червня 1659 року,
але союз з Польщею був дуже непо
пулярний в українському народі і
його низовому козацтві, що створило
добрий ґрунт для московських інтриґ.
Розпочалися козацькі бунти, за вдру
ге обраного гетьманом Юрія Хмель
ницького поновлено Переяславський
договір з Московщиною 1659 p., і для
України розпочався сумний період,
що його охрищено назвою ,,руїни".
На той період припала й жалюг і дна
„чорна рада" на Запоріжжі 1663 р.
Після того, як гетьман Петро Доро
шенко пробував протиставитися русо
фільському Іванові Брюховецькому
на Лівобережжі, здушити бунти про
ти нього на Правобережжі й оперти-
і Дмитро Дорошенко: „Нарис історії
України", том II, стор. 38.