КЯСШ I I
(ЛШ
wnucab^Михайло Єрс^іії'Ь
ЩПлий світ знає історію Каті, мор-
" ^ ґанатичної дружини Царя Олек
сандра II, бо вона була увічнена в чи
сленних фільмах, романах й історич
них розвідках, але, натомість, майже
ніхто не знає правдивої історії Кате
рини Десницької, бідної київської дів
чини, доля якої була значно диво
вижніша і блискуча, ніж доля князів
ни Катерини Долгорукої. До цього
треба додати, що в той час, як ця ос
тання, яку. назвемо Катя І, була з
царського року, значно старшого за
Романових і визначалася надзвичай
ною вродою, Катя П походила з дріб
ної української шляхти і, фактично,
нічим не визначалася серед своїх то
варишок. До цього ще варто додати,
що в той час, як Катя І не була ви
знана бундючними Романовими і ці
лий вік залишалася поза межами
царської родини і діти її дістали при
брані імена князів, Катя П була пов
ноправною заступницею королеви од
нієї з найстарших імперій Азії і син
її архикнязь Чула був визнаний ле
гальним престолонаслідннком Вели
кого Могола.
Ця дивовижна історія починається
з 1879 року, коли Іван Десницький,
суддя в Луцьку, був перенесений до
Києва, на посаду члена Окружного
Суду.
Він був удівець, мав шестеро дітей
і невдовзі познайомився з молодою
вдовою Марією Верді, яка вже мала
двійко дітей і перший чоловік якої
був рідним братом відомого італій
ського композитора. Делікатна вдова
і поважний суддя заприязнилися і
незабаром одружилися, що збільши
ло спільну родину до 10 дітей, бо во
ни мали ще двоє, сина Івана і дочку
Катерину, яку вдома називали Катя.
Діти Десницькі були простого вигля
ду, невеликі, міцні і практичні, діти
Верді — високі, гарні й артисти, а
двоє останніх визначалися надзвичай
ною працездатністю і дуже міцною
волею. Невдовзі по народженню Каті,
батько її помер і вдова залишилася з
десяти дітьми. В ті часи пенсії були