державі попадають майже виключно галицькі Поляки. Се все
показує, що нинішна Польща находиться під тим зглядом в
положенню'богато гіршім, як находилася історична Польща
в часи свого упадку.
З межинародного положення новочасна польська імперія,
яку намагаються сотворити польські імперіялісти, найшлася
також в дуже незавиднім положенню. Історія показує, що
Польща, мимо усіх своїх внутрішних недуг, що точили її пар
шивий організм, простояла довго тільки тому, що другі дер
жави довкола неї не були зорганізовані в могучі політичні оди
ниці. Наймогучійшою сусідкою в перші часи польського існо-
вання була київська Русь. Хоч розбита на удільні князівства і
загрожена могучими ворогами зі сходу і полудня, вона нераз
давалася Полякам в знаки. З її упадком Польща мала щастя
бути через довгий час найсильнійшою державою в середній і
східній Европі. Доперва як Туреччина добула собі богато єв
ропейських країв, дістала Польща соперницю щодо сили. Од
нак Польща була занадто далекою від Туреччини, щоби ся
нова сила могла її шкодити. Все таки Туреччина своїми напа
дами на Україну, а Польща своїми переслідуваннями україн
ського народа довели до сотворення козацтва, котре дало пер
ший товчок до повалення польського великана на глиняних но
гах. В міру того, як на сході росла Московщина, а на заході
почала збирати німецькі краї Прусія, почала повільно вибива
ти послідна година історичної польської імперії. Межи могу-
чою Росією та Німеччиною не може удержатися Польща. Во
ни її роздушили, як млинське камінне роздушує зерно, що си
плеться з коша.
Якби Німеччина і Росія були задержали свою давню силу,
то Польща не булаби воскресла при послідній війні,- Лише че
рез те, що Німеччина була побита у війні, а Росія була розби
та через війну і революцію, могла Польща назад воскреснути
з мертвих. Що варта Польща не проти обох сих ворогів, але
супроти одного з них, показує похід Польщі над Дніпро та
слідуюча за тим поражка польських армій, з одного боку, а
поражка польська на Шлеску з другого. Отворена на два бо
ки Польща устояти може лише так довго, як довго зі сходу і
заходу буде мати слабих сусідів. Колиж ті сусіди, — Німеччи
на з одного боку, а свобідна Україна або Росія з другого боку,
упорядкуються в правові держави, з тою хвилею вибє в друге
послідна година польської держави. В життю чоловіка десять-
двайцять літ се великий шмат часу, але в життю цілого народа,
се одна хвилина. Чи тепер, чи четвер воно станеться. Вратува-
ти від сього страшного порахунку може лише покінченнє вся
ких імперіялістични'х плянів та розбишацьких авантур на до
бро мирних сусідів.
^??іт