Мірилом досконалости сих законів треба уважати напе
ред питаннє, як скоро, як певно і як високе в дшкодованнє
дістане робітник чи його родина; і як успішно усувається по
требу вдаватися в процес. В сім напрямі зміряють тепер ро
зуміючі свою службу законодавці в стейтових лєґіслятурах і
конгресі Злучених Держав.
По цілому світі законодавство про відшкодованнє робіт
ників показує, що воно розвивається в однім напрямі; сею
ціллю являється наданнє робітникови права відшкодований на
случай нещасного випадку при праці. Відшкодована має йо
му належатися без огляду на те, чи за його нещасний случай
можна винувати підприємця, другого робітника чи чужу лю
дину чи само заняттє. Всі випадки в промислі уважається за
звичайні випадки промислу, які повинні спадати на промнсл.
Значить, в кошті виробу кождої річи мають бути вчислені та
кож кошти відшкодовання тих робітників, що потерпіли че
рез випадки підчас виробу даного товару. Сі кошти може пла
тити робітникови підприємець або асекураційне товариство
або держава, відповідно до закона, але в остаточній л.нії сей
кошт буде розложений на тих, що вживають даного товару.
Аджеж нині кождий, що купує стрільний порох платить не
лише за той порох, що він купує, але й за той порох, що зви
чайно вилітає у воздух при фабрикації. Коли справедливо на
кладати на уживачів кошти матеріалу, знищеного при фа
брикації, то тим більше справедливо накладати на них кошти
людського здоровля і життя, знищеного при фабрикації.
В тім дусі ріжні поступові краї уже давно повидавали від
повідні закони про відшкодованнє робітників. Злучені Дер
жави остали позаду усіх культурних країв. Але й вони довго
не будуть могли устоятися в своїм назадництві під тим згля-
дом. Уже нині ріжні законодатні тіла обходять забороло, по
ставлене Найвисшим Судом, в той спосіб, що ухвалюють за
кони, які дають фабрикантам право вибирати межи примусо
вим асекурованнєм робітників та згодою на легке, але дуже
ризиковне судове право про відшкодованнє. Инчі стейти про
сто предложили цілу справу населенню і перевели реформу
через зміну конституції. Чим далі, тим певно більше буде та
ких стейтів, поки нарешті всі Злучені Держави не стануть в
тім згляді в ряді поступових країв.
Поки сонце зійде, роса очи виїсть.
Та поки се станеться, кождий робітник повинен забез
печити себе і свою рідню на случай якого нещастя для себе
при праці. Він повинен заасекурувати себе на случай каліцтва
і смерти, щоби бути певним, що на случай якого нещастя йо
го родина не буде позиватися роками за відшкодованнє, але
дістане його зараз, тобто тоді, коли ся поміч найбільше по
трібна. Де держава не сповнила свого обовязку супроти своїх
членів, там члени повинні самопомоччю та кооперацією за
ступити недбальство держави. Хто сього не зробить, той по
повняє злочин супроти себе, своєї рідні, супроти сусп льностн.
(ор)