ІСТОРІЯ
потверджує сі
слова. Коли англійська буржуазія
nfivna від англійської шляхти владу в половині 17-ого століт
тя то провідники революції були богато лютійшими ворога
ми айриської самостійности як англійська шляхта, котра Ір
ландію воювала. Французькі революціонери в час так званої
Великої Французької Революції при кінці 18-ого століття були
найзавзятійшими французькими імперіялістами, і з більшим
завзяттєм вели далі шовіністичну політику проти Провансал-
ців Бельгійців і Голяндців, як французькі королі. Польські
се п'яни і робітники, що недавно добули независиму польську
державу, показуються гідними наслідниками польської шлях
ти у ворожнечі і ненависти до Українців, Литовців, Білоросів.
Большевицька Росія, мимо своїх гарних деклямацій про бра
терство робітників усіх народів та про рівноправність усіх на
цій, веде імперіялістичну політику російських царів супроти
народів Росії і трактує український національний рух зовсім
так, як се робили московські шовіністи і хулігани.
Ось сі факти показують, якого то великого просьвітного
підготовання треба для кождого народа, що хоче добувати
собі свобод}', якої зручности вона вимагає зі сторони його^
провідників добачувати інтереси держав, знати, як до них під
ходити, вміти предбачати їх зміну і вміти до сього присто-
соватися.
Чи зі здобуттем свободи кінчиться увесь клопіт з нею?
Лишень побіжно перейшли ми ті вимоги, які мусить спов
нити кождий народ, що хоче добути собі свободу правити са
мим собою. Лишень коротко, а прецінь кілько тих умов було!
І постійности, і витревалости, і безвпинної боротьби, і розум
ної політики на зовні, і т. д.
І як він здобуде вже свободу при сих усіх умовах, то ще й
тоді його робота не скінчена. Вже неодин народ мав свободу,
і втратив її опісля. Мало не кождий народ, згаданий в горі, мав
колись самостійну державу, а потім стратив її. В життю кож
дого народа приходять нераз такі хвилі, коли він мусить боро
нити перед заграничним ворогом не свого престіжу, своєї по
ваги, свого добра, інтересу, але самого життя, самого істну-
вання.
Маленька Португалія, котра добула собі свободу від заво
йовників цілого піринейського півострова, Маврів, мусіла бо
ротися пізнійше за свою свободу проти Еспанії, Франції. До
бувши собі свободу проти Еспанії, а при помочи Англії та
Франції, Голяндія мусіла обороняти опісля свою независимість
і проти Англії і проти Франції (наперед проти французьких
імперіялістичних королів, опісля проти імперіялістичних фран
цузьких революціонерів а наконець проти імперіялістичного
французького цісаря), а кромі сего проти пруських королів.
Добувши собі свободу від Туреччини, Сербія мусіла боронити
її проти злучених зусиль Австрії та Туреччини; підчас послід-
ної світової війни був час, коли справа сербської независимо-