кілометра від села Су-Чан зупинився
і промовив:
— Ти, Сер-га, стій тут в кукурудзі
і чекай на мене, Су-Чан піде пішки.
Скинувши козацьку шапку із шли
ком і замінюючи її на „будьоновку"*,
Су-Чан зник в темряві.
В селі було тихо, лише де-не-де ва
лували собаки. Без пригод Су-Чан
підкрався до одної хати, як кіт вліз
на подвір'я. Серед подвір'я, коло та
тарської гарби із сіном, помітив та
чанку, запряжену парою коней. На
тачанці стояв кумемет, а коло нього
вартував большевицький вояк з гвин
тівкою в руках. Су-Чан витяг з кише
ні тонкий і довгий мотузок, підкрав
ся, накинув петлю на шию вартового
і сильно смикнув мотузком до себе.
Большевик без крику впав на землю.
Су-Чан миттю зв'язав йому руки, за
пхав у рот якусь шмату і вкинув боль-
шевика на тачанку. Все це забрало
йому може одну хвилину. Користую
чись тим, що ворота були відчинені,
Су-Чан сів на тачанку і виїхав на
вулицю. Але при виїзді з воріт на
трапив він на двох большевиків.
Сама ідея одержання будівельного
матеріялу з повітря викличе, мабуть,
у багатьох іронічну посмішку. А проте
матеріяли, що вміщують до 95 про
центів повітря, вже існують. Піноплас-
ти (так їх назвали) легкі, дешеві, до
сить міцні і мають ще ряд цінних
якостей.
Шнопласти одержують з різних
штучних смол, застосовуваних для
виробництва широко відомих пласт
мас. Підігріту рідку смолу спінюють,
нагнітаючи в неї повітря, сушать і
формують твердіючу піну. Готовий
матеріял добре склеюється і легко об
робляється столярними інструмента
ми.
Замість повітря в 'Смолу іноді вно
сять речовини, які при підігріванні
виділяють азот, вуглецеву кислоту,
— Куда, Єрофєев, едєш? — запи
тав один по-московському.
— Приказ комісара, — відповів
Су-Чан і вдарив по конях.
— Що за приказ? — загомоніли
большевики. Може виступаємо із се
ла?
Але Су-Чан вже був далеко. На
близившись до місця, де він лишив
Сергія Мироненка, Су-Чан закричав:
Сер-га! Сідай на коні, тікай до
сотні!
Прибувши до сотні Су-Чан відра
портував сотникові:
— Пане сотнику! Маєш один боль
шевик, один кулемет і два козаки,
що вернулися з розвідки! Про кіль
кість большевиків тобі розкаже по
лонений! А Су-Чан і Сер-га хочуть
спати!
Настрашені таким зухвалим наско
ком большевики тої ж ночі покинули
село. Українська армія посувалася в
Крим.
*) Хунхуз — бандит, розбійник.
*) Шанго — добре, гаразд.
*) будьоновна — большевицька вій
ськова шапка.
амоніяк або інші гази. Деякі сорти
смол після обробки вже більше не топ
ляться. З них одержують пінопласти,
стійкі до високих температур.
Оскільки пори в пінопластах за
повнені повітрям, яке погано прово
дить тепло, їх можна з успіхом ви
користовувати для теплоізоляції. Ця
якість, а також водостійкість і звуко-
непроникливість робить пінопласти
ходовим будівельним матеріялом.
Завдяки винятковій легкості (1 ку
бометр важить від 10 до 50 кілогра
мів) пінопласти застосовується для
виготовлення рятувальних засобів на
воді, є підстави сподіватися, що з пі-
нопластів можна буде виготовляти
судна, які ніколи не потонуть, навіть
тоді, коли повністю залити їх водою.
СЕ]
®-
БУДШЕЛЬНИИ МАТ РІЯЛ 3 . . . ПОВІТРЯ