Дод і ї останніх десятиліть розкинули
по цілому світі не тільки багато
українських людей, але й багато
культурних цінностей українського
народу. В далекому від України Ню
Иорку мені пощастило знайти на рин
ку і купити цінні видання 60-80 рр-
Тут же я придбав і перше видання
„Досвіток" П. О. Куліша 1862 р. Але
це не був один із звичайних примір
ників, виданої в Петербурзі збірки по
езій П. О. Куліша під назвою „До
світки". Це був унікальний примір
ник, приготований автором для тре
тього видання. В цьому примірнику
П. О. Куліш власною рукою поробив
багато поправок, змін і додатків.
На цьому ж примірнику є також і
помітки цензури, як теж закреслення
окремих рядків і цілих уступів.
Порівняння цього цензурного при
мірника з текстами, виданими пізні
ше, дає можливість установити істо
рію тексту цієї збірки поетичних тво
рів П. Куліша, а також відновити за
боронені цензурою місця. На підставі
цього цензурного примірника надру
ковано в Харкові третє видання „До
світок" у 1899 р.
Спочатку подамо загальний опис
цього цензурного примірника. На ти
тульній сторінці книжки чорним ат
раментом дописано: „Но. 4739, 20 де-
кабря 97 г.". Тут же в нижньому пра
вому кутку наліплена гербова мар
ка вартістю в 80 копійок. Ця марка
перекреслена навхрест чорним атра
ментом, а внизу на ній написано
„29 іюля 98 г.". На другій сторінці
титульного листа прибито печатку
„Московскаго Цензурнаго Комите-
та". Печатка кругла з російським
державним гербом посередині. Там
же червоним атраментом написано:
„Дозволено цензурою. Москва. ЗО ію
ля 1898 г. Под-ь непременньїм усло-
віем-ь примененія правила русскаго
правописанія".
Отже цензура заборонила друкува
ти „Досвітки" — як це було в першо
му виданні — українським правопи
сом (кулішівкою) і зобов'язала ви
давців друкувати третє видання ро
сійським правописом.
На титульній сторінці над словом
„Досвітки" олівцем рукою П. О. Ку
ліша написано: ,,П. А. Куліш". Але
цензор червоним атраментом випра-
Написав Володимир Кедровський