МИХАЙЛО
ЧАИКОВСЬКИИ -
Написав д-р Микола Рибак
^••ихайло Чайковський народився
29 листопада 1804 р. в Гальчинці,
на Україні, як син Станислава, київ
ського городничого, і Петронелі, уро
дженої Ґлембоцької. Середню освіту
одержав у Бердичеві, в Вольсейовсь-
кій школі, яка мала військовий ха
рактер, бо вміння орудувати зброєю
та їздити верхи було там обов'язко
вим. Звертали там також пильну ува
гу на товариські форми і знання
французької мови. Професори тієї
школи були завзятими українофіла
ми, плекали в душах вихованців тра
диції Запоріжжя, знайомили їх з ду
мами і піснями про козаків та коза
цьких гетьманів. Це, очевидно, мало
великий вплив на польського шлях
тича, тим більше, що його дальша
рідня була посвоячена з ріднею ко
лишнього гетьмана Врюховецького.
По трьох роках науки в Бердичеві
переїхав М. Чайковський до Піярів у
Межиріччі, де також зустрівся з куль
том козаччини, з ненавистю до єзу
їтів, німців, із почуттям недовір'я до
аристократії. Як поляк аристократич
ного роду був він великим прихиль
ником своєрідного демократизму .
Тодішні настрої бердичівської моло
ді, її контакти з російськими декабри
стами, її інтернаціоналізм, політичні
переконання
та
заінтересованість
справами Слов'янщини зображує, до
деякої міри, ось такий фрагмент у йо
го „Споминах":
,,В той час, коли молодь з околиць
Бердичева старалася розвивати свій
ум і почування, щоб стати людьми
шаблі й пера, почали кружляти пого
лоски про замір царя Миколи І випо
вісти Туреччині війну, щоб визволити
слов'ян-християн з турецького ярма.
І хоч москалі давалися добре взна
ки полякам і ненависть до москалів
у поляків була велика . . . громад
ська думка, навіть поляків старшого
віку, визнавала ту війну оправданою,
справедливою, логічною та конечною,
бо вона мала бути веденою в обороні
християн та слов'ян, які, залишені на
свавілля турків, могли б утратити і
віру і свою народність".
По закінченні студій, як бакалявр
математики й літератури, удався М.